سیلندر یا جک پنوماتیک برند فنیتسا FENITSA چگونه کار می کند؟

سیلندر یا جک پنوماتیک FENITSA چیست

جک یا سیلندر پنوماتیک FENITSA 

جک یا سیلندر پنوماتیک برند فنیتسا در حقیقت دستگاهی است که به کمک فشار هوا حرکات طولی را انجام می دهد. جک‌های پنوماتیک در واقع به علت دردسترس بودن هوا در تمام محیط ها، کارایی ساده و البته توانایی اعمال قدرت بالا برای جابه جایی در اکثر صنایع به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

جک های پنوماتیک FENITSA  در مقایسه با جک های هیدرولیک آلودگی کمتری دارند و مقرون به صرفه تر هستند. این عامل باعث می شود، ترجیح اکثر کارفرمایان استفاده از این نوع جک ها باشد.

روند کاری این جک به این صورت است که هوای پرفشار از یک ورودی به جک وارد می شود. فشار هوای ورودی به جک باعث به حرکت درآمدن صفحه ی متصل به شفت جک می شود و برای جابه جایی های در راستای خط مستقیم استفاده می شود. از فاکتور های مهم در انتخاب جک های پنوماتیک طول کورس جک و قطر پیستون جک می باشد.

نکات مهم در استفاده از سیلندرهای پنوماتیک FENITSA

 

هوای فشرده ای که وارد سیلندر می شود؛ باید کاملا تمیز، فاقد گرد و غبار، رطوبت و … باشد. این موضوع تاثیر بسیار مهمی در طول عمر سیلندر شما خواهد داشت.

انواع سیلندر های پنوماتیک

  1. سیلندر های یک طرفه: این سیلندرها با فشار هوا کار می کند و در یک جهت حرکت می کند. این جهت می تواند عمودی یا اقفی باشد. در صنعت از این نوع جک ها معمولا برای دستگاه های پرس مورد استفاده می شود. از دیگر موارد استفاده این نوع جک ها می توان به مکان هایی اشاره نمود که نیاز به اعمال فشار زیاد می باشد.
  2. سیلندر های دو طرفه: سیلندر های دو طرفه در مقایسه با سیلندر های یک طرفه، از دو سمت کار انجام می دهند. به عبارت دیگر در این نوع سیلندر ها شما به دو مسیر تزریق هوا نیاز دارید. از این سیلندرها در مواردی که نیاز به فشار کم یا متوسط است، استفاده می شود.

     انواع جک های پنوماتیک موجود در بازار

    • سیلندر پنوماتیک چهار میل FENITSA
    • سیلندر پنوماتیک قلمی FENITSA
    • سیلندر پنوماتیک کامپکت FENITSA
    • سیلندر پنوماتیک رادلس FENITSA
    • سیلندر پنوماتیک کتابی FENITSA
مرکز طراحی و ساخت انواع جک یا سیلندر پنوماتیک رولمان صنعت

ساختمان سیلندر پنوماتیک یک طرفه

در این سیلندر فقط یک مجرای ورود هوا وجود دارد. یعنی پیستون فقط در یک جهت قادر به انجام کار می باشد. در این مدل برای بازگرداندن سیلندر به حالت اولیه یک فنر مورد استفاده قرار می گیرد. میزان طول کورس در این سیلندر با محدودیت مواجه است و آن به علت طول مشخص فنری است که در این سیلندر ها به کار رفته است.

ساختمان سیلندر پنوماتیک دو طرفه

FENITSA

ساختمان این جک بسیار شبیه جک های یک طرفه می باشد. اما تفاوت اصلی آن نبود فنر در این جک ها می باشد. در این جک شما می توانید در حالت رفت و برگشت کار انجام دهید. مسلما قدرت نیروی رفت بیش تر از نیروی برگشت می باشد.

جک های هیدروپنوماتیک

FENITSA

این نوع جک ها نمونه ی پیش رفته تر جک های پنوماتیک می باشند که جهت بالا بردن راندمان، در جک های پنوماتیک از هوای فشرده ی استاندارد استفاده می کنند. از مزیت های جک های هیدروپنوماتیک، صرفه جویی در زمان، هزینه و فضا می باشد. در این دستگاه ترکیبی از روغن و اکسیژن مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد جک های پنوماتیک FENITSA

یکی از جاهایی که می توان از جک های پنوماتیک استفاده نمود، مکان های پر خطر و قابل اشتعال یا انفجار می باشد. چرا که در این نوع جک ها هیچ گونه عامل خطری مانند جریان الکتریسته استفاده نشده است. تنها عامل محرک فشارهوا می باشد که کم خطر و ایمن است. هم چنین در جاهایی که نظافت مهم است مثلا صنایع غذایی و یا دارویی این نوع جک ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد. چرا که هیچ گونه آلودگی از قبیل نشت روغن و … وجود ندارد.

ابعاد سیلندر های پنوماتیک

FENITSA

ابعاد سیلندر اتوماتیک بسیار متنوع است و از سایز های کوچک تا اندازه های بزرگ را شامل می شود. این ابعاد از دوازده تا دویست میلی متر متغیر است. حتی ابعاد آن را می توان به صورت کامل و متناسب با مکانی که مورد استفاده قرار می گیرد، سفارشی سازی نمود. 

طراحی و ساخت جک یا سیلندر پنوماتیک

نکاتی مهم برای خرید یک سیلندر پنوماتیک

برای خرید سیلندر های پنوماتیک توجه به نکات متفاوت ضروری است.انواع مختلفی از سیلندر های پنوماتیک در بازار موجود است.  دیافراگمی، فاقد میله، تلسکوپی و … . هر کدام از این سیلندر ها قابلیت منحصر به فرد و کاربرد مختلفی دارند.

یکی از پر استفاده ترین سیلندر های پنوماتیک، سیلندرهای دارای پیستون و شافت است. اما این موضوع دلیلی برای خرید این نوع سیلندر به صورت چشم بسته نیست. شما باید دقیقا بدانید برای چه منظوری و در چه شرایط محیطی می خواهید از سیلندر استفاده نمایید. سپس می تواند از بین انواع مختلف سیلندرهای یک طرفه یا دو طرفه گزینه ی مناسب را برای خود انتخاب نمایید.

 

از جک های پنوماتیکی در چه صنایعی می توان استفاده نمود؟

 

جک های پنوماتیکی، را می توان به علت سهولت نصب و کارایی بالا در قسمت های مختلف صنایع استفاده نمود. صنایعی که بیشترین استفاده از سیلندرهای پنوماتیکی را دارند، عبارتند از:

صنایع ماشین سازی

صنعت خودرو سازی

صنعت ساخت قطعات

صنعت کاشی و سرامیک

صنعت ساخت چوب

 

 نکات مهم در حفظ و نگهداری سیلندر یا جک پنوماتیک :

 

  • انتخاب قطر مناسب با توجه به وزن بار روی سیلندر
  • دقت به کیفیت هوای ورودی به داخل سیلندر،  این هوا باید تمیز، بدون رطوبت و گرد و غبار باشد.
  • جلوگیری از وارد شدن هر نیروی اضافه به بدنه ی سیلندر
  • توجه به دمای محیط در هنگام استفاده از سیلندر. سیلندر های پنوماتیکی در دماهای خیلی پایین و یا دماهای خیلی زیاد ممکن است با اختلال در عملکرد مواجه شوند.
  • سرویس سیلندر به جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل آن.
  • به نوع فیلتر سیلندر توجه ویژه داشته باشید و از فیلتر مناسب برای سیلندر خود استفاده کنید.
رولمان صعنت نمایندگی سیلندر پنوماتیک FENITSA
generalsanat_vahid وب‌سایت

نظرات بسته شده است.