نحوه تنظیم شیر کنترل یا ولو کنترل هوای دور آرام

شیر یا ولو کنترل چیست

آیا می توانید دنیایی را بدون شیر یا ولو کنترل هوای آزاد تصور کنید؟ مطمئناً نمی‌توانم، از اینکه ما در حال حاضر آن تکه فناوری را داریم، سپاسگزار خواهید بود. با این حال، بدون آن، موتورها نمی توانند به درستی کار کنند. به همین دلیل است که من در مورد آن صحبت می کنم.

وقتی شیر کنترل هوای دور آرام خراب شود چه اتفاقی می‌افتد؟

سوپاپ کنترل هوای دور آرام (IAC) یک دستگاه موتوری است که میزان جریان هوا را در هنگام دور آرام به موتور خودروی شما کنترل می کند. IAC با سنجش موقعیت دریچه گاز و دما، سرعت بیکار را تنظیم می کند و سپس جریان هوا را از طریق یک دریچه تعدیل می کند. این به موتور اجازه می‌دهد تا در شرایط مختلف، مانند هوای سرد یا روزهای گرم، سرعت‌های دور آرام را ثابت نگه دارد.

اگر خودروی شما تقریباً یا به صورت پراکنده در حال بیکاری است، ممکن است زمان آن رسیده باشد که IAC خود را تعویض کنید. اگر کدی برای این قسمت ذخیره کرده اید، احتمالاً قبلاً ناموفق بوده است.

وقتی شیر کنترل هوای دور آرام خراب شود چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر خودروی شما سرعت آرام آرام ثابتی ندارد، ممکن است مشکلی در شیر IAC شما وجود داشته باشد. در اینجا برخی از علائم رایج وجود دارد که نشان دهنده یک IAC معیوب است:

هنگامی که برای اولین بار ماشین خود را روشن می کنید، در بیکاری یا توقف خشن

– وقتی پدال کلاچ را هنگام رانندگی رها می کنید در دنده گیر می کند

-موتور در هنگام رانندگی با سرعت های بالاتر متوقف می شود -موتور در هنگام رانندگی با سرعت پایین تر از کار می افتد

-با فشار دادن پدال گاز سرعت خودرو بالا نمی رود

-ماشین به شدت حرکت می کند یا پاش می کند اما شتاب نمی گیرد

چگونه می توان دریچه کنترل هوای آزاد را تنظیم کرد؟

سوپاپ Idle Air Control (IAC) یک سوپاپ موتوری است که میزان هوای ورودی به موتور را در هنگام دور آرام کنترل می کند. وقتی موتور را دور می زنید، کاملا باز می شود و هوای بیشتری وارد موتور می شود و دور موتور افزایش می یابد. در دور آرام بسته می شود تا هوای کمتری وارد موتور شود و باری به موتور وارد نشود. این بدان معناست که ماشین شما با سرعت کمتری در حالت بیکار است.

برای اینکه IAC به درستی کار کند، باید به درستی تنظیم شود. اگر سرعت دور آرام خودرو شما خیلی کم یا خیلی زیاد است، ممکن است به دلیل تنظیم نادرست شیر IAC باشد. دریچه IAC باید هر زمان که با هر نوع مشکلی در عملکرد خودروی خود در دور آرام یا توقف در هنگام راه اندازی یا هنگام رانندگی آهسته در ترافیک مواجه شدید، بررسی شود.

شیر یا ولو کنترل چیست

چگونه یک شیر کنترل هوای بیکار را آزمایش کنیم؟

دریچه های کنترل هوای دور آرام (IACs) اجزای ضروری در هر خودروی تزریق سوخت هستند. این سوپاپ ها به تنظیم جریان هوا به داخل موتور کمک می کنند و اطمینان حاصل می کنند که با سرعت مناسب کار می کند. هنگامی که IAC معیوب دارید، علائم می‌تواند شامل توقف، بی‌حرکتی خشن، شتاب ضعیف و سایر مشکلات باشد.

خوشبختانه، آزمایش شیر کنترل هوای بیکار در خانه ساده و آسان است. در اینجا چگونه است:

1. کابل منفی باتری را از ماشین یا کامیون خود جدا کنید. این کار برای جلوگیری از هرگونه شوک الکتریکی هنگام کار بر روی واحد IAC انجام می شود.

2. سوپاپ کنترل هوای دور آرام را در زیر یا در محفظه موتور نزدیک بدنه دریچه گاز (جایی که پاک کننده هوا در خودروهای قدیمی قرار دارد) قرار دهید. ممکن است دو شیلنگ به این قسمت متصل باشد – یکی به سمت بدنه دریچه گاز و دیگری به سمت منیفولد ورودی. شیلنگی که به سمت بدنه دریچه گاز می رود، سرعت دور آرام را کنترل می کند در حالی که شیلنگ دیگر فشار خلاء را تنظیم می کند تا جریان هوا را از طریق این سوپاپ در صورت نیاز حسگرهای الکترونیکی موتور و سیستم کامپیوتری شما باز یا بسته کند.

3. هر دو شیلنگ را با دقت از اتصالاتشان در دو طرف واحد IAC جدا کنید و سپس قبل از ادامه آزمایش و/یا تعویض، آنها را از یکدیگر جدا کنید.
4. واحد IAC را به یک فروشگاه قطعات خودرو ببرید و از آنها بخواهید که آن را با گیج خلاء تست کنند تا ببینند که آیا درست کار می کند (در صورت امکان). اگر چنین است، احتمالاً مشکل شما به دلیل نشتی خلاء در قسمت دیگری از موتور یا احتمالاً شمع‌های بد است (که می‌تواند باعث شود این سوپاپ در صورت نیاز تا آخر باز نشود).

چگونه شیر کنترل هوا را با مولتی متر تست کنیم؟

شیر کنترل هوای بیکار (IAC) یک دستگاه موتوردار کوچک است که جریان هوا را به منیفولد ورودی تنظیم می کند. این کار را با کنترل اندازه دهانه ای که هوا از آن وارد می شود انجام می دهد. سوپاپ IAC همراه با سنسور موقعیت دریچه گاز (TPS) برای تنظیم سرعت دور آرام و مصرف سوخت خودرو شما استفاده می شود.

شیر IAC توسط یک سیگنال الکتریکی از ECU (واحد کنترل الکترونیکی) کنترل می شود که به آن می گوید چه زمانی باز و بسته شود. هدف از این مدار کنترل، ثابت نگه داشتن دور آرام در هر شرایطی از جمله تغییرات بار، دمای موتور و غیره است تا موتور به راحتی روشن شود و با سرعت مطلوب کار کند. اگر به هر دلیلی سرعت دور آرام کمتر از مقدار مورد نیاز برای کارکرد صحیح شود، دریچه IAC به طور کامل باز می شود و هوای بیشتری را به منیفولد ورودی می دهد که دور موتور را افزایش می دهد تا زمانی که دوباره به حالت ثابت برسد.

چگونه شیر کنترل هوای دور آرام هوندا را تست کنیم؟

سوپاپ کنترل هوای دور آرام (IAC) سنسوری است که به موتور کمک می‌کند در دور مشخصی دور در دقیقه بچرخد. از خلاء موتور برای بستن یک فلپ و ایجاد فشار منفی در منیفولد ورودی استفاده می کند که هوا را به داخل موتور می کشد.

اگر سرعت آرام هوندا سیویک شما خیلی زیاد، کم یا نامنظم است، ممکن است IAC شما دچار مشکل شده باشد. در اینجا نحوه آزمایش آن آمده است:

مرحله 1: شیر کنترل هوای دور آرام را روی مجموعه بدنه دریچه گاز هوندا سیویک خود پیدا کنید.

مرحله 2: خط خلاء را که به دهانه IAC منتهی می شود جدا کنید تا بتوانید هنگام کار کردن به سمت بالا یا پایین حرکت کند. همچنین ممکن است بخواهید سایر شیلنگ های خلاء متصل به این قسمت را جدا کنید تا در مورد اینکه کدام یک چه عملکردی را کنترل می کند گیج نشوید.

مرحله 3: موتور هوندا سیویک خود را خاموش کنید و تمام اتصالات الکتریکی را از زیر کاپوت آن جدا کنید. اگر در حین آزمایش مشکلی پیش بیاید، این باعث می شود جرقه ای باعث انفجار نشود!

مرحله 4: موتور هوندا سیویک خود را روشن کنید و اجازه دهید به مدت 20 ثانیه در حالت بیکار بماند و در عین حال تماشا کنید که فلپ آن در داخل بدنه دریچه گاز چقدر به سمت بالا یا پایین حرکت می کند. اگر بعد از 20 ثانیه حرکتی وجود نداشت، باید این قطعه را تعویض کنید. اگر حرکت وجود دارد، پس شما مشکل را پیدا کرده اید!

چگونه شیر کنترل هوای بیکار فورد را تست کنیم؟

شیر کنترل هوای دور آرام (IAC) یک شیر سروو است که میزان هوایی را که در زمان دور آرام به منیفولد ورودی وارد می‌شود، کنترل می‌کند.

IAC مقدار هوای ورودی به موتور را تنظیم می کند تا بتواند در حین دور آرام دور موتور را ثابت نگه دارد. اگر به درستی کار نکند، ممکن است موتور در دورهای بالاتر یا پایین‌تر از حالت عادی از کار بیفتد یا از کار بیفتد.

IAC دارای فنر و پیستون داخلی است که با هم کار می کنند تا تحویل سوخت را کنترل کنند. هنگامی که صفحه دریچه گاز بسته می شود، این فنر پیستون را مجبور می کند تا باز شود و هوای بیشتری وارد منیفولد شود. علاوه بر این، هنگام رانندگی با سرعت‌های بالاتر، یک موتور الکتریکی بادامکی را می‌چرخاند که به این فنر فشار می‌آورد، آن را مجبور می‌کند بسته شود و جریان هوا را به داخل موتور محدود می‌کند.
یک نقطه خرابی رایج برای IAC ها جایی است که آنها به بدنه دریچه گاز مربوطه خود (یا در برخی موارد مستقیماً بالای آنها) متصل می شوند. این نقطه اتصال اغلب از پلاستیک یا لاستیک ساخته می شود و با افزایش سن یا قرار گرفتن در معرض گرما ناشی از نزدیکی بیش از حد به اجزای اگزوز (به ویژه در کاربردهای توربوشارژ) می تواند شکننده شود. نتیجه می تواند یک نشت خلاء باشد که باعث می شود در صورت وجود نشتی در خطی که از IAC به موتور می رود، کیفیت بیکار پایین بیاید یا در هنگام توقف متوقف شود.

چگونه می توان شیر کنترل هوای دور آرام را دور زد؟

شیر کنترل هوای آرام یا IACV یک سوپاپ کوچک در منیفولد ورودی خودرو شما است. این مقدار هوایی را که در دور آرام به موتور می ریزد را کنترل می کند. این به موتور اجازه می‌دهد تا بدون توجه به میزان دریچه گاز یا سرعتی که می‌گیرید، یک دور آرام ثابت را حفظ کند.

IACV توسط ECU (از طریق شیلنگ خلاء) کنترل می شود. هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید، خلاء بیشتری ایجاد می شود و این باعث می شود قدرت بیشتری از موتور شما باز شود. اگر در سربالایی رانندگی می کنید و نیاز به حفظ سرعت بدون مصرف سوخت زیاد دارید، می تواند مفید باشد.

با این حال، اگر می خواهید یک ضربه اضافی در هنگام شتاب گیری از یک توقف داشته باشید، می توانید آن را به طور کلی دور بزنید. این به ماشین شما قدرت بیشتری در سرعت های پایین می دهد و به آن اجازه می دهد در هنگام شتاب گیری شدید از حالت سکون (بدون نیاز به استفاده از دور در دقیقه) دور بیشتری داشته باشد.

چگونه می توان دریچه کنترل هوای آزاد را تمیز کرد؟

تمیز کردن دریچه کنترل هوای دور آرام یکی از ساده ترین راه ها برای بهبود عملکرد خودرو شما است. سوپاپ کنترل هوای دور آرام میزان هوای وارد شده به موتور را تنظیم می کند و به حفظ سرعت دور آرام کمک می کند.

اگر متوجه شدید که خودروی شما در سرعت های مختلف دور آرام کار می کند یا احساس می کنید که گرم شدن موتور شما بیشتر از حد معمول طول می کشد، ممکن است مشکلی در شیر کنترل هوای دور آرام شما وجود داشته باشد.

اولین قدم برای تمیز کردن شیر کنترل هوای دور آرام، جدا کردن آن از محفظه آن است که معمولاً به بدنه دریچه گاز یا منیفولد متصل است. می توانید از ابزاری به نام کمپرسور فنری یا حتی گیره c برای فشرده سازی فنرهای دو طرف شیر و خارج کردن آن از محفظه آن استفاده کنید.

هنگامی که سوپاپ را از محفظه آن جدا کردید، آن را با تمیزکننده کاربراتور یا تمیزکننده ترمز تمیز کنید. یک مسواک برای از بین بردن هرگونه کثیفی یا زباله ای که ممکن است داخل پورت های دریچه گیر کرده باشد، به خوبی عمل می کند. سپس گرد و غبار باقیمانده و زباله ها را با استفاده از هوای فشرده قبل از نصب مجدد در محفظه خود خارج کنید.

شیر کنترل هوای بیکار کجا قرار دارد؟

شیر کنترل هوای دور آرام (IACV) یک شیر پروانه ای کوچک است که میزان هوای ورودی به منیفولد ورودی موتور را تنظیم می کند. IACV در پاسخ به سنسور موقعیت دریچه گاز (TPS) باز و بسته می‌شود – وقتی روی گاز پا می‌گذارید باز می‌شود، زمانی که گاز را رها می‌کنید بسته می‌شود و در صورت توقف یا خاموش کردن ماشین کار نمی‌کند.

IACV دو کار اصلی دارد: اول اینکه موتور شما را با نگه داشتن سرعت در حالت آزاد در محدوده مشخص شده به خوبی کار می کند. ثانیا، با دور نگه داشتن سوخت نسوخته از محفظه احتراق، در برابر تجمع مونوکسید کربن در اگزوز شما محافظت می کند.

 

generalsanat_vahid وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید