طرز کار و وظیفه اکومولاتور هیدرولیک

انواع جک هیدرولیک

اکومولاتورهای هیدرولیک چیست؟ چطورکار می کنند؟

“انرژی نه می تواند ایجاد شود و نه از بین برود، بلکه می توان آن را از یکی به دیگری تبدیل کرد.” این انرژی را می توان در یک دستگاه یا تجهیزات نیز ذخیره کرد تا به شکل دیگری از آنها استفاده شود. به عنوان مثال، ما در مورد عملکرد چرخ طیار در یک ماشین دوار می دانیم. انرژی را از محرک اصلی دریافت می کند، انرژی به دست آمده را ذخیره می کند و در صورت نیاز، انرژی را دوباره به همان سیستم آزاد می کند. نمونه دیگری از ذخیره و تبدیل انرژی که جدیدترین پیشرفت در صنعت خودرو است، K.E.R.S یا سیستم بازیابی انرژی جنبشی است. این سیستم زمانی که خودرو سرعت خود را کاهش می دهد از انرژی جنبشی استفاده می کند و آن را برای شتاب به خود خودرو برمی گرداند. بنابراین انرژی به شکلی ذخیره می شود و به شکل دیگری به سیستم باز می گردد. نکته ای که در اینجا سعی می کنم بر آن تأکید کنم این است که “انرژی ذخیره می شود.” آیا تا به حال فکر کرده اید که انرژی چگونه ذخیره می شود؟ اینجا را بخوانید تا در مورد یکی از پرکاربردترین دستگاه های ذخیره انرژی، باتری هیدرولیک بدانید.

مشخصات اکومولاتور هیدرولیک

اکومولاتور هیدرولیک چیست؟

این یک دستگاه هیدرولیک ساده است که انرژی را به شکل فشار سیال ذخیره می کند اکومولاتور این فشار ذخیره شده ممکن است به طور ناگهانی یا متناوب بر اساس نیاز آزاد شود. در مورد بالابر هیدرولیک یا جرثقیل هیدرولیک، زمانی که بالابر یا جرثقیل به سمت بالا حرکت می کند، انرژی زیادی مورد نیاز است. این انرژی از اکومولاتور هیدرولیک تامین می شود. اما هنگامی که بالابر در جهت پایین حرکت می کند، به انرژی زیادی نیاز ندارد. در این زمان خاص، روغن یا سیال هیدرولیک پمپ شده از پمپ برای استفاده در آینده در آکومولاتور ذخیره می شود.

عملکرد باتری هیدرولیک:
یک آکومولاتور معمولا دارای یک محفظه استوانه ای است که دارای یک پیستون در آن است. این پیستون یا فنر دارد یا مقداری وزن محاسبه شده روی آن نگه داشته می شود یا حتی تحت فشار پنوماتیک است. پمپ هیدرولیک سیال را به داخل انباشته پمپ می کند که چیزی جز یک ظرف آب بندی شده نیست. حجم ظرف ثابت بوده و قابل تغییر نیست. اما مقدار سیال هیدرولیک پمپ شده در داخل ظرف به طور مداوم در حال افزایش است. بنابراین فشار سیال هیدرولیک داخل ظرف شروع به افزایش می کند.

کاربرد اکومولاتور هیدرولیک رولمان صنعت

شکل سمت چپ یک انباشته هیدرولیکی را نشان می دهد که از یک سیلندر عمودی ثابت حاوی یک قوچ کشویی تشکیل شده است. وزنه سنگینی روی قوچ گذاشته می شود. ورودی سیلندر به پمپ متصل است که به طور مداوم آب یا سیال هیدرولیک را تحت فشار به سیلندر می رساند. خروجی سیلندر به دستگاه (که ممکن است بالابر یا جرثقیل باشد) متصل است.

قوچ در ابتدا در پایین ترین موقعیت خود قرار دارد. پمپ سیال هیدرولیک را تحت فشار به طور مداوم تامین می کند. اگر سیال هیدرولیک تحت فشار مورد نیاز دستگاه نباشد، در سیلندر ذخیره می شود. با این کار قوچی که وزنه سنگینی روی آن قرار می گیرد بالا می برد. هنگامی که قوچ در بالاترین موقعیت خود قرار دارد، سیلندر پر از مایع هیدرولیک است و انباشته حداکثر مقدار انرژی فشار را ذخیره کرده است. هنگامی که ماشین (جرثقیل یا بالابر) به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد، انباشته کننده این انرژی را تامین می کند و قوچ شروع به حرکت به سمت پایین می کند.

اما آیا محدودیت فشار وجود دارد؟

همانطور که قبلا ذکر شد، وزنه ای روی قوچ نگه داشته می شود یا قوچ در برابر فشار فنر یا گاهی حتی فشار هوا نگه داشته می شود. بنابراین این نیروی فنر، وزن یا فشار هوا است که فشار سیال ذخیره شده در ظرف را تعیین می کند. پمپ سیال داخل ظرف را تا زمانی که وزن به طور کامل بلند شود یا فنر کاملاً فشرده شود، تحت فشار قرار می دهد و پس از آن پمپ به طور خودکار (یا گاهی اوقات به صورت دستی) متوقف می شود.

استفاده از این انرژی فشار ذخیره شده چیست؟

سیال هیدرولیک ذخیره شده در داخل ظرف دارای انرژی به صورت فشار است. این انرژی فشار را می توان برای بسیاری از عملیات استفاده کرد. به عنوان مثال، در صنایع تعداد بی نهایت شیر در خطوط لوله ارائه می شود و اپراتور نمی تواند هر شیر را به صورت دستی کار کند و گاهی اوقات نمی توان مکان همه شیرها را به خاطر آورد. یک دیاگرام تقلید در اتاق کنترل قرار دارد، بنابراین امکان مشاهده دید پرنده از تمام دریچه ها را فراهم می کند. این شیرها معمولاً به صورت هیدرولیکی و از راه دور کار می کنند. این سیستم به طور کلی دارای یک مخزن نفت، یک پمپ، یک انباشته، خطوط لوله و شیرها می باشد. پمپ روغن هیدرولیک را از طریق آکومولاتور و خطوط لوله تحت فشار قرار می دهد و در نتیجه شیرهای مربوطه را کار می کند. هنگامی که عملیات به پایان رسید، پمپ روغن را با فشار وارد می کند و روغن را برای استفاده بیشتر تحت فشار ذخیره می کند.

چرا به یک انباشته کننده نیاز داریم؟

قیمت فروش اکومولاتورر هیدرولیک

اگر آکومولاتور وجود نداشت، پمپ هیدرولیک به طور مداوم کار می کرد تا نیاز به عملکرد شیر را برآورده کند. پمپ مکرراً شروع و متوقف می شود که بر عملکرد پمپ و سلامت آن تأثیر می گذارد. همچنین، آکومولاتور انرژی را ذخیره می کند که می تواند در مواقع اضطراری که هیچ وسیله دیگری برای تامین برق وجود ندارد، استفاده شود. می توان آن را با استفاده از خازن در مدارهای الکتریکی مقایسه کرد. در هتل‌ها و سایر صنایع، آب معمولاً در انباشته‌هایی به نام «هیدروفور» ذخیره می‌شود که می‌توانند آب را به ارتفاعات بالاتر برسانند و بار پمپ‌ها را کاهش دهند – برای مثال، اگر کارخانه‌هایی وجود داشته باشند که مخازن آب را نمی‌توان در بالای آن قرار داد. بنا به دلیل برخی محدودیت ها بر روی زمین قرار می گیرند. برای تامین آب در ارتفاع بیشتر، به پمپ نسبتاً با ظرفیت بالاتری نیاز است. اما می توان آن را با یک پمپ با ظرفیت کمتر و یک هیدروفور که یک آکومولاتور است جایگزین کرد. آب در برابر فشار هوا در داخل آکومولاتور ذخیره می شود و هر گاه نیاز به آب در ارتفاع بیشتر باشد، فقط با بازکردن چند دریچه مربوطه، آب به کمک فشار هوا در داخل آکومولاتور پمپ می شود. این امر نیاز به پمپ با ظرفیت بالاتر را کاهش می دهد و از چرخه استارت و توقف مداوم پمپ ها جلوگیری می کند.

موارد استفاده از آکومولاتورها:
برای تکمیل جریان پمپ: همانطور که قبلاً گفته شد، رایج ترین استفاده از انباشته ها، تکمیل جریان پمپ است. مدارهای خاص ماشین آلات به مقدار زیادی جریان روغن برای مدت کوتاهی نیاز دارند و سپس از سیال کم یا بدون استفاده برای مدت طولانی استفاده می کنند. بنابراین، به طور کلی هنگامی که مدار به جریان روغن نیاز ندارد، پمپ برای استفاده در آینده، آکومولاتور را تحت فشار نگه می دارد.

برای جذب شوک: گاهی اوقات، تغییر ناگهانی موقعیت یا عملکرد سوپاپ ممکن است باعث ایجاد یک موج فشار شود که یک شوک ایجاد می کند. فشار مدارهای هیدرولیک با حرکت سریع می تواند باعث ایجاد نوک فشاری شود که در صورت قطع ناگهانی جریان نیز باعث ایجاد شوک می شود. هنگامی که در نواحی مستعد شوک مدارهای هیدرولیک نصب می شوند، انباشته ها به عنوان دستگاه میرایی شوک فشار عمل می کنند.

به عنوان منبع تغذیه اضطراری_:_ کشتی ها معمولاً دارای وسایل اضطراری برای راه اندازی وسایل نجات جان هستند. موتورهای قایق نجات یا به صورت دستی راه اندازی می شوند یا گاهی اوقات به صورت هیدرولیکی راه اندازی می شوند. اینها به عنوان ابزار ثانویه شروع در مواقع اضطراری عمل می کنند.

اکومولاتور هیدرولیک چیست و انواع اکومولاتور هیدرولیک

وظایف اکومولاتور چیست ؟

به‌طورکلی اکومولاتورها ۴ وظیفه اصلی دارند که شامل موارد زیر است:

  1. ذخیره انرژی
  2. جذب ضربات شوک و ناگهانی
  3. ساخت فشار تدریجی
  4. ایجاد فشارثابت

اکومولاتورها معمولاً از جنس کربن استیل، استینلس استیل و یا آلومینیوم ساخته می‌شوند و کاربردهای مختلفی دارند. این وسیله در بخش‌های مختلف صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرد و یکی از مهم‌ترین تجهیزات در صنایع و سیستم‌های مختلف است.

برخی از فواید استفاده از اکومولاتور چیست ؟

  • تولید گرمای کمتر
  • استفاده از پمپ‌های کوچک‌تر
  • در دسترس بودن سریع انرژی موردنیاز
  • نیاز به قدرت کمتر برای کارکرد سیستم

مزایای استفاده از آکومولاتور

استفاده از آکومولاتور در مسیر جریان سیال مزایای زیادی دارد که از آن میان می توان به ذخیره انرژی، جبران روغن نشت کرده، جبران تغییرات دمایی، عملیات اضطراری، دمپ کردن افزایش ناگهانی فشار جریان سیال و جلوگیری از صدمه دیدن خط جریان و دمپ کردن ارتعاشات ساختار جریان را نام برد. همچنین استفاده از کپسول ازت در جریان سیال می تواند مزایای جانبی دیگری نیز از قبیل امکان استفاده از پمپ کوچکتر، ایجاد حرارت کمتر، اتصال و نگهداری آسانتر، افزایش طول عمر خطوط جریان سیال، دسترسی و فعال سازی سریع جریان و طول عمر نگهداری بسیار بالا در خطوط جریان سیال اشاره نمود.

کاربرد آکومولاتور هیدرولیک در جرثقیل ها

آکومولاتور ها که تحت نام کپسول نیتروژن یا مخزن نیتروين نیز خوانده میشونددر بسیار صنایع نقش دمپر را دارند. از آکومولاتور ها در وینچ جرثقیل استفاده میشود که اغلب از نوع تیوپی و دیافراگمی آن می باشند. در صورتیکه اختلالی در عملکرد آکومولاتور جرثقیل وجود داشته باشد عملکرد آن دچار اشکال شده و بصورت کلی جرثقیل از کار باز می ایستد. حجم و فشار باری آکومولاتور های مورد استفاده در جرثقیل ها متغیر بوده و به میزان باری که جرثقیل حمل می کند بستگی دارد. در صورتیکه شارژ آکومولاتور جرثقیل هم کم باشد ارتفاع لیفتینگ آن کاهش می یابد.

اتصالات آکومولاتور ها هیدرولیک

اتصالات آکومولاتور ها شامل اتصالات بیرونی و اتصالات درونی می باشد. اتصالات درونی شامل پیچ و مهره های اتصالات اصلی می باشند که در ساختمان اصلی آکومولاتور بکار میروند. برخی آکومولاتور ها که تیوپ آنها قابل تعویض هستند بصورت دو تکه تولید میشوند. برخی دیگر با پایان طول عم نیاز به تعویض کامل دارند و پیچ و مهره ای در ساختار آنها استفاده نشده بلکه بصورت جوشی و گاهی پرسی تولید شده اند. در اتصالا آکومولاتور در محل مورد استفاده در ماشین آلات صنعتی از پیچ های شش گوش در گرید بالا استفاده میشود تا تحت تاثیر بار وارد بر آکومولاتور مقاومت مناسبی از خود نشان دهند.

آکومولاتور هیدرولیک پرس

آکومولاتور پرس که در دستگاه های پرس مورد استفاده قرار می گیرد از نوع تیوپی و یا دیافراگمی و با برند های مختلفی تولید و عرضه می گردد. گنجایش آکومولاتور پرس بر حسب لیتر بستگی به توان وزنی دستگاه پرس بر حسب تناژ دارد و هر چه قابلیت های پرس بالاتر رود ظرفیت آکومولاتور پرس نیز به همین صورت بالاتر می رود. هیدرولیک تک وارد کننده و عرضه کننده انواع آکومولاتور پرس در ظرفیت های مختلف، برند های مختلف و در انواع مختلف تیوپی و دیافراگمی می باشد. انجام خدمات تعمیرات و شارژ آکومولاتور پرس در کوتاهترین زمان. آکومولاتور پرس در واقع نقش ثابت کننده ای در سرعت عملکرد دستگاه پرس در پروسه حرکت در یک سیکل کاری را بر عهده دارد.

خدمات مرتبط با آکومولاتور هیدرولیک پرس

هیدرولیک رولمان صنعت وارد کننده و عرضه کننده و ارائه دهنده کلیه خدمات مرتبط با آکومولاتور پرس می باشد. این مرکز تخصصی با دارا بودن کادری مجرب و دستگاه های مدرن بصورت تخصصی در امر آکومولاتور فعالیت دارد. خدمات تعمیرات، تعویض تیوپ، شارز آکومولاتور و ارائه مشاوره فنی خرید آکومولاتور مناسب با انواع دستگاه ها. تعمیرات آکومولاتور پرس همراه با شارژ نیتروژن در کوتاهترین زمان و با قیمت مناسب صورت می پذیرد.

معرفی انواع اکومولاتور هیدرولیک

آکومولاتور هیدرولیک گیوتین

آکومولاتو هیدرولیک گیوتین که در واقع دستگاه برای برش لحظه ای بصورت IMPACT می باشد در انواع و سایز های مختلفی عرضه می شود. آکومولاتور گیوتین که بر روی سیستم هیدرولیک این دستگاه نصب می شود بسته به نوع و برند دستگاه گیوتین در انواع آکومولاتور تیوپی و دیافراگمی مورد استفاده قرار می گیرد. از دستگاه گیوتین برای برش زدن انواع سنگ، گیوتین پارچه، گیوتین کاغذ، و گیوتین انواع ورق های فلزی استفاده می شود. هیدرولیک تک مرکز تخصصی انواع آکومولاتور گیوتین در ایران همراه با مشاوره خرید برای مشتریان عزیز می باشد.

خدمات تخصصی آکومولاتور گیوتین

انجام کلیه خدمات تخصصی آکومولاتور گیوتین در کوتاهترین زمان شامل شارژ آکومولاتور، تعمیرات و تعویض تیوپ آکومولاتور، ارائه مشاوره فنی و مهندسی انتخاب آکومولاتور گیوتین بر حسب نوع دستگاه و توان و سایز دستگاه در مرکز کاملا تخصصی آکومولاتور هیدرولیک تک صورت می پذیرد.

فروش انواع اکومولاتور هیدرولیک

آکومولاتور هیدرولیک تزریق

آکومولاتور تزریق که در دستگاه های تزریق پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد نقش نیروی محرک را ایفا می کند. سایز و ظرفیت آکومولاتور تزریق بر حسب سایز دستگاه تزریق که قابلیت تزریق چه حجمی از سیال مایع را در هر سیکل داشته باشد انتخاب می شود. آکومولاتور دستگاه تزریق که خود دستگاه قابلیت های تزریق معمولا بین 100 گرم تا 500 گرم سیال را در سیکل دارد سایز ها و ظرفیت های لیتری مختلفی داشته و معمولا آکومولاتور تزریق با برند های معتبری چون اولائر فرانسه و هایداک عرضه می شود.

شارژ و تعمیرات آکومولاتور هیدرولیک تزریق

آکومولاتور تزریق اغلب از نوع بلادری یا تیوپی مورد استفاده قرار می گیرد. هیدرولیک تک عرضه کننده کلیه خدمات آکومولاتور تزریق شامل تعمیرات آکومولاتور، تعویض تیوپ آکومولاتور با تیوپ اصلی همان برند، شارژ آکومولاتور پرس با گاز نیتروژن و …. می باشد. این گروه بصورت تخصصی در زمینه انواع آکومولاتور فعالیت دارد.

خرید آکومولاتور هیدرولیک

قبل از خرید آکومولاتور هیدرولیک باید با مهندسان و مخصصان مشورت انجام داد. حتی در زمان نصب و تعمیر نیز باید تست لازم انجام شود در غیر این صورت ممکن است با خطا مواجه شوید و دچار هزینه های هنگفت شوید. برای خرید آکومولاتور هیدرولیک نمی توان قیمت دقیقی را بیان کرد. قیمت ها در هر زمانی نوسان دارد و نمی توان به طور قطع قیمت خاصی برای آن بیان کرد در نتیجه بهتر است که برای اطلاع از قیمت آکومولاتور هیدرولیک با کارشناس ما در رولمان صنعت تماس گرفته و از قیمت دقیق آن اطلاع پیدا کنید. 

خطرات کار با آکومولاتور هیدرولیک

با توجه به اینکه آکومولاتور یا انباره ها منبع قدرت می باشند، حتما و بدون شک خطراتی در برخورد و استفاده از این دستگاه ها وجود خواهد داشت. در اینجا می خواهیم شما را با چند نمونه از این خطرات آشنا کنیم تا اطلاعات لازم را داشته باشید ومراقب سلامتی خود باشید.

خطر اول: اگر تعمیرکار قبل از تعمیر آکومولاتور هیدرولیک، آن را تخلیه نکرده باشد ممکن است با شل کردن پیچ های شیر این وسیله، فشاری که در آکومولاتور تخلیه نشده است به صورت تعمیرکار پاشیده و به وی آسیب بزند. جدا از آسیب به فرد باعث از بین رفتن روغن و خسارت به دستگاه نیز بشود. این خطر ممکن است به خاطر فراموش کردن تعمیرکار از تخلیه آکومولاتور و یا فرسوده شدن دستگاه به مرور زمان و هرز رفتن قطعات این دستگاه شده باشد. برای جلوگیری از این خطر می توان شیری را در آکومولاتور نصب کرد تا به صورت خودکار فشار را در موقع نیاز تخلیه کند.

خطر دوم: تعمیرکار وقتی بخواهد اقدام به تعمیر دستگاه و سیلندر انجام دهد ممکن است سر سیلندر به راحتی باز نشود و تعمیرکار مجبور شود که از راه های دیگری و به زور این کار را انجام دهد در نتیجه ی این کار ممکن است که تعمیرکار اشتباهی انجام دهد و به خود آسیب بزند علاوه بر آن ممکن است به دستگاه و تجهیزات دیگر نیز آسیب بزند. یکی از علت هایی که باعث می شود این حادثه رخ دهد بی تجربگی تعمیرکار می باشد.

خطر سوم: اگر تعمیرکار دانش لازم و کافی را نداشته باشد و از دستوالعمل های ایمنی موجود استفاده نکند باعث بروز حادثه خواهد شد. اگر به هشدار هایی که روی آکومولاتور هیدرولیک نوشته شده بی توجهی کند ممکن است که فشار گاز باعث انفجار شود و تعمیرکار از ناحیه دست دچار صدمه شود و مچ دست او قطع شود. همچنین به دستگاه و تجهیزات دیگر نیز ممکن است آسیب برساند.

راهکار هایی وجود دارد که می تواند از بروز این حادثه جلوگیری کند از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آموزش دادن به افراد برای تجهیزات و دستگاه های تخصصی، کمک گرفتن از افراد با تجربه، به وجود آوردن کمیته تخصصی و ارائه راه های ایمنی، نوشتن دستورالعمل تعمیراتی و ایمنی.

خطر چهارم: اگر زمانی که شارژ آکومولاتور هیدرولیک به پایان رسیده و شخص بخواهد با استفاده از ازت آن را شارژ کند به فشار تولیدی کمپرسور دقت نکنند و کم و زیاد شود ممکن است باعث به هم ریختن تمام اتصالات شود و همچنین باید گفت که جوشکاری در کل بر روی انباره ممنوع می باشد.

generalsanat_vahid وب‌سایت

نظرات بسته شده است.