آشنایی کامل با جک هیدرولیک یا سیلندر هیدرولیک

رولمان صنعت مرکز فروش انواع جک صنعتی هیدرولیک

آشنایی با واژه جک یا سیلندر هیدرولیکی در حالت کلی

 

تعریف علمی جک یا سیلندر هیدرولیک :

سیلندر هیدرولیکHydraulic cylinder) در عالم صنعت ُوسیله‌ای ایست که توان سیال که به صورت حرکت خطی است را به توان مکانیکی تبدیل می‌کند.

تعریف های مختلف جک یا سیلندر هیدرولیکی :

  • سیلندر هیدرولیک ابزاری است که به وسیله ای آن  میتوانیم به کمک یک سیال نیروی خطی لازم را برای حرکت دادن اجسام تولید کنیم در واقع سیلندر ها بازو های مدار های هیدرولیکی هستند.
  • یکی از قسمتهای مهمی که در سیستم های هیدرولیکی کار انجام می دهند، قطعه هایی بنام سیلندر های هیدرولیکی میباشند که آنها توان هیدرولیکی پمپ را به توان مکانیکی تبدیل می کنند تا کار مورد نظر انجام شود.
  • جک هیدرولیکی (Hydraulic cylinder) یک عمل کننده خطی می باشد که برای اعمال نیرو به یک قطعه و یا بلند کردن و جابجا کردن قطعات سنگین در صنایع مختلف به کار می‌رود. هر نوع واحد هیدرولیکی که از یک پلانجر یا پیستون ساخته شده باشد و درون یک محفظه‌ی استوانه‌ای توسط سیال تحت فشار کار انجام بدهد، سیلندر نامیده می‌شود. از عملگرها در سیستم هیدرولیکی به منظور تبدیل قدرت سیال تحت فشار به قدرت مکانیکی استفاده می‌شود.
سیلندر یا جک هیدرولیکی چیست؟
جک یا سیلندر هیدرولیکی

عملکرد سیلندر هیدرولیک چگونه است؟

یک سیستم هیدرولیکی از یک موتور هیدرولیکی، یک پمپ، یک یا چند عدد سیلندر و تعدادی اتصالات و قطعات تشکیل یافته است که هنگام کار این سیستم پمپ بوسیله موتور روغن را به جریان در می اورد و سیلندرهای هیدرولیک از طریق این روغنی که فشارسازی شده برای ایجاد حرکت خطی استفاده می کنند.

هرکدام از سیلندرهای هیدرولیک خود به تنهایی دارای بدنه ی سیلندر، پیستون، میل پیستون و تعدادی قطعات پلاستیکی برای آب بندی هستند

از نظر فنی در سیلندرهای هیدرولیکی پیستون به میل پیستون وصل شده است تا کار آب بندی کردن سیلندر در دو طرف آن از دو قطعه که به سر و ته سیلندر معروف است به کار برده می شود، توجه سر سیلندر به قسمتی که میل پیستون از آن بیرون می آید گفته می شود.

با نگاه کردن به سیستم هیدرولیکی می بینیم که ته سیلندر و میل پیستون به وسیله نگهدارنده هایی بر روی سیلندر و پیستون متصل می شوند. پیستون شامل رینگ و کاسه نمدهایی جهت آب بندی هنگام حرکت در بدنه ی سیلندر است. محفظه  میل پیستون و محفظه  انتهای سیلندر دو محفظه درون سیلندر می باشند که به ترتیب از سر سیلندر تا پیستون و از پیستون تا انتهای سیلندر است، وقتی که روغن به محفظه ی انتهای سیلندر پمپ می شود میل پیستون رو به بیرون و وقتی به محفظه ی میل پیستون پمپ می شود به رانده می شود.

طرز کار سیلندر هیدرولیک در سیستم هیدرولیکی
طرز کار سیلندر یا جک هیدرولیک
طرز کار سیلندر هیدرولیکی به زبان ساده
طرز کار سیلندر هیدرولیکی به زبان ساده

انواع سیلندر یا جک هیدرولیک

تقسیم بندی انواع سیلندر های هیدرولیک به دو صورت است:

  • تقسیم بندی برطبق عملکرد سیلندر های هیدرولیکی
  • تقسیم بندی بر اساس ویژگی های سیلندرهای هیدرولیکی

 

در تقسیم بندی بر مبنای عملکرد سیلندرها می توان آنهارا دوباره به دو دسته تقسیم کرد:

1 – سیلندر های هیدرولیکی یک طرفه

2 – سیلندر های هیدرولیکی دو طرفه

در تقسیم بندی سیلندرها بر اساس ویژگی هایشان می توان آنها را به چهار دسته تقسیم بندی کرد :

سیلندرهای پلانجری (رام سیلندر)

سیلندرهای تلسکوپی

سیلندرهای کابلی

سیلندرهای دیافراگمی

انواع سیلندر یا جک هیدرولیک
انواع مدل های سیلندر یا جک پنوماتیک

مشخصات سیلندر های هیدورلیک یک طرفه

در انواع مدل های سیلندرهای یک طرفه سیال فشار وارده فقط از یک طرف اعمال می شود.در این حالت برای برگشت پیستون به حالت اولیه از یک فنر یا نیروی خارجی موجود در طرف دیگر سیلندر انجام می شود ولی آنچه که بسیار مهم است این است که در این نوع از سیلندرها بدلیل مشکلات ساختاری و جنسی فنرها برای کاربردهای طولانی مدت دوام چندانی ندارد و در استفاده های زمانی طولانی مدت مورد استفاده قرار نمی گیرند.

سیلندر یا جک هیدرولیک یک طرفه
سیلندر یا جک هیدرولیک یک طرفه

مشخصات سیلندر هیدرولیک دو طرفه

در این مدل از انواع سیلندرهای هیدرولیک یعنی سیلندر هیدرولیک دوطرفه اعمال فشار از هر دو طرف انجام می شود.در بررسی این مدل ها متوجه می شویم که در واقع  مدل میل پیستون های سیلندرهای دو طرفه از دو نوع یک طرفه و دو طرفه می باشند.یعنی در حالت دو طرفه، میل پیستون در دو طرف سیلندر وجود دارند.

سیلندر یا جک هیدرولیک دوطرفه
سیلندر یا جک هیدرولیک دوطرفه
ساختمان سیلندر یا جک هیدرولیک
ساختمان سیلندر یا جک هیدرولیک

توضیحات مشخصات مدل های سیلندرهای هیدرولیکی بر اساس ویژگی ها

 

سیلندرهای رام سیلندر یا پلانجری

سیلندرهای پلانجری عموما به حالت عمودی در سیستم قرار می گیرد این مدل استقرار سیلندر هیدرولیک سبب می شود که وقتی تغذیه سیال به سیلندر متوقف شد وزن پیستون و شفت باعث برگشت آن به موقعیت و حالت اولیه آن شود.نمونه این سیلندرهای پلانجری در تعمیرگاهای اتومبیل استفاده می شود همچنین نسبت به کاربرد سیلندر های پلانجری ، ( جک هیدرولیکی ) می توان آنها را با یا بدون یک محدود کننده داخلی ضربه برای سیستم طراحی نمود. برای مدل های بدون ضربه گیر داخلی، نیروی فشاری با کمک حداکثر مساحت موثر پیستون و حداکثر فشار عملیاتی محاسبه می گردد.

تفاوت سیلندر هیدرولیک پلانجری با پیستونی
مقایسه عملکرد پلانجر با پیستون

مشخصات سیلندرهای تلسکوپی

مدل های سیلندرها ی تلسکوپی در دنیای صنعت به عنوان سیلندرهای چند مرحله ای معروف هستند. از نظر شخصت فنی بیشترین تعداد مراحل این سیلندرها سیلندر تلسکوپی شش مرحله بوده و از این مدل سیلندرها معمولا در صورت محدودیت فضا و مکان نصب در صنایع استفاده می شود این مدل سیلندرهای تلسکوپی نیز به دو صورت یک طرفه و دوطرفه دارای قابلیت کورس بالا هستند از سیلندرهای هیدرولیک تلسکوپی در ساخت جرثقیل ها و لیفتراک ها استفاده می شود .

سیلندر یا جک هیدرولیک تلسکوپی
ساختمان داخلی سیلندر یا جک هیدرولیک تلسکوپی
نمونه ای از سیلندر هیدرولیکی تلسکوپی
سیلندر هیدرولیکی تلسکوپی

بررسی ویژگی های سیلندرهای کابلی

در بررسی سیلندرهای کابلی متوجه میشویم که این جک یا سیلندرهای هیدرولیکی کابلی هم می توانند از سیستم هیدرولیک و هم از سیستم پنوماتیک استفاده کنند و این مدل از جک یا سیلندرهای هیدرولیکی کابلی از نظر ساختمان ظاهری نیز از نوع سیلندرهای دو طرفه محسوب میشوند و دارای کورس های بالایی هستند. این سیلندرها در محیط هایی با فضای محدود و فضای کم بسیار کاربرد دارند.

ساختمان داخل جک یا سیلندر هیدرولیک کابلی
ساختمان داخل جک یا سیلندر هیدرولیک کابلی

ویژگی های جک یا سیلندرهای هیدرولیکی دیافراگمی

 جک یا سیلندر های هیدرولیکی دیافراگمی معمولا برای کارهایی با حداقل تلفات و حداقل اصطکاک طراحی شده است.از نظر ساختمان ظاهری و طراحی داخلی این مدل از سیلندر یا جک های هیدرولیکی دارای ارتفاع کلی کوتاه می باشند.این ویژگی ظاهری یعنی کوتاه بودن به سیلندر هیدرولیکی دیافراگمی  اجازه می دهد تا در فضاهای بسیار تنگ به راحتی قرار گیرد.

در این مدل از سیلندرهای هیدرولیکی دیافراگمی طراحی دیافراگم میله پیستون سنتی را حذف می کند و در نتیجه حداقل اصطکاک را ایجاد می کند. در نتیجه در صنایع مختلف برای رسیدن به حداکثر توان سیلندر و دارا بودن طول عمربالا، محدود کردن سیلندر به کمتر از امتداد کامل در عملیات بستن استفاده از ایم مدل سیلندر یا جک هیدرولیک توصیه می شود.

این سیلندر های هیدرولیکی دیافراگمی دو نوع تولید می شوند

سیلندر با دیافراگم تخت و با دیافراگم لبه گرد

این نوع سیلندر ها هیچ گونه نشتی دور پیستون ندارند.

جک یا سیلندرهای هیدرولیکی دیافراگمی
جک یا سیلندرهای هیدرولیکی دیافراگمی
ساختمان داخل جک یا سیلندر هیدرولیکی دیافراگمی
بررسی ساختمان داخل جک یا سیلندر هیدرولیکی دیافراگمی

راهنمای انتخاب سیلندر یا جک هیدرولیک برای یک سیستم

جهت انتخاب مدل مناسب جک یا سیلندر هیدرولیک برای سیستم هیدرولیکی باید به نکات زیر توجه کرد:

  • تعیین حداکثر فشار کاری سیستم
  • توجه به قطر پیستون و میله پیستون
  • مدنظر قراردادن نیروی سیلندر
  • مشخص کردن حداکثر نیروی سیلندر
  • توجه به طول کورس سیلندر
  • توجه به حداکثر سرعت سیلندر
نکات-مهم-خرید-سیلندر-هیدرولیک

نکات مهم خرید انواع جک هیدرولیک

برای خرید این نوع جک ها لازم است تا در این مورد اطلاعات کافی را به دست آورید.

جک هیدرولیک وسیله ای است که برای بالا بردن بارهای سنگین با اعمال نیرو از طریق سیلندر هیدرولیک استفاده می شود. جک های هیدرولیکی با استفاده از نیرویی که در اثر فشار در محفظه سیلندر ایجاد می شود، بارها را بلند می کنند.

جک های هیدرولیکی چگونه کار می کنند؟

جک هیدرولیک با انتقال روغن از طریق دو سیلندر از طریق پیستون پمپ فشار ایجاد می شود. پیستون پمپ به عقب کشیده می شود، که دریچه مکش را باز می کند و روغن را به داخل محفظه پمپ می کشد. با فشار دادن پیستون، روغن از طریق یک تخلیه خارجی منتقل می شود.

شیر مکش سپس بسته می شود و در نتیجه فشار در محفظه ایجاد می شود. باعث بلند شدن پیستون در محفظه و بلند شدن جسم سنگین شما می شود. این فرایند را می توان بارها تکرار کرد و اجازه داد بار شما بالاتر و بالاتر برود.

آیا به جک هیدرولیک نیاز دارید؟

ما طیف وسیعی از جک های هیدرولیکی قابل اعتماد و سنگین را به فروش می رسانیم که می توانند بارهای سنگین را با خیال راحت و مطمئن بردارند. برخی از جک های هیدرولیکی ما توانایی بلند کردن بارهای سنگین تا 200 تن را دارند.

تاسیسات تولید و تعمیر خودرو از جک های هیدرولیکی برای بالا و پایین آوردن وسایل نقلیه با درجه دقت و کنترل بالایی استفاده می کنند. این دستگاه ها به اپراتورها امکان می دهد تا از زیر خودرو استفاده کنند.

در صنعت ساخت و ساز، کارگران برای جابجایی بارهای سنگین مانند قطعات مصالح ساختمانی، تجهیزات یا کل سازه ها به جک های هیدرولیکی اعتماد می کنند. اشکال دیگر این دستگاه ها در تجهیزات مانند لیفتراک و بولدوزر نیز وجود دارد.

معرفی و آشنایی با جک یا سیلندر هیدرولیک
generalsanat_vahid وب‌سایت

نظرات بسته شده است.