جک هیدرولیک چیست؟

جک هیدرولیکی

جک هیدرولیک چیست؟

یکی از ویژگی مایعات تراکم ناپذیری آن ها است. این ویژگی باعث می شود که از آن برای انتقال و یا تبدیل کار استفاده کنند. از مایعات برای طراحی سیستم های ماشینی استفاده می کنند که این ماشین ها می توانند در عین ساده بودن خود و با کمک یک نیروی محرکه کم، نیروی مقاومت بسیار بالایی را ایجاد کنند. یکی از محرک های مکانیکی که از چرخ دنده مکانیکی یا سیستم های اهرم استفاده نمی کند و به آن نیازی ندارد سیلندر هیدرولیک است که نام دیگر آن هیدرولیک خطی نیز می باشد. این محرک توسط نیروی انتقال فشار مایعات که به واسطه یک عدد ستون در یک نقطه انجام می ‌گیرد می‌ تواند باعث انتقال نیرو و حرکت خطی در یک سیستم هیدرولیکی شود.

به طور کلی جک های هیدرولیکی کاربرد های گوناگونی دارند که از آن ‌ها می ‌توان به کاربرد های صنعتی و تجهیزات سیار اشاره نمود. در کاربرد های نوع صنعتی از سیستم هیدرولیکی در ماشین های سنگین مانند جرثقیل، پرس، هیدرولیک فورجینگ و ماشین آلات بسته بندی استفاده می شود و همچنین این دستگاه در تجهیزات سیار مانند تجهیزات ساخت و ساز دریایی و کشاورزی استفاده خواهد شد. اگر بخواهیم سیستم های هیدرولیکی مانند جک هیدرولیک را با سیستم های دیگری مانند مکانیکی، الکتریکی و پنوماتیکی مقایسه کنیم باید بگوییم سیستم های هیدرولیکی بسیار ساده ولی در عین حال دوام و قدرت بیشتری دارند. مثلاً توان عملکردی یک پمپ هیدرولیکی، نسبت به یک موتور الکتریکی ۱۰ برابر دارای قدرت بیشتری است. ضمن این که انواع جک هیدرولیک در سایز ها و مقیاس های مختلفی ساخته شدند که هر کدام از آن ها کاربرد خاص خود را دارند.

جک هیدرولیکی

نحوه کارکرد جک هیدرولیک :

عملکرد سیستم های هیدرولیکی مانند سیلندر و جک هیدرولیک بسیار ساده و فاقد پیچیدگی است. انواع جک هیدرولیکی از روغن برای انتقال دهندگی استفاده می کند. همانطور که در قسمت‌ های بالا به آن اشاره شد مایعات تراکم پذیری بسیار پایینی دارند. به همین دلیل است که انواع جک هیدرولیکی را می توان به راحتی کنترل سرعت نمود، در حالی که قدرت آن بسیار بالا است. در انواع جک هیدرولیک قسمتی وجود دارد که وزن روی آن قرار داشته و عامل فشار وارد کردن را ایجاد می‌ نماید. این قسمت سطح مقطع زیادی دارد. ولی قسمتی که به وسیله عمل تلمبه زدن روغن را برای انتقال به حرکت در می آورد سطح مقطع بسیار کمی دارد. از نیروی بسیار زیاد برای قسمتی که سطح مقطع زیاد است استفاده می نمایند و در قسمتی که سطح مقطع کم می باشد از نیروی بسیار کمی استفاده می نمایند.

این به این معنی است که هرچه یک فرد توان داشته باشد می تواند با نیروی کم، فشاری به سطح مقطع کم وارد نماید و این نیرو که کم است می‌ تواند در یک سطح مقطع بزرگی غلبه نماید. انواع جک هیدرولیک انرژی های هیدرولیکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می نماید. وقتی روغن های هیدرولیکی به جک های هیدرولیکی وارد می شود، حرکت آن ها به صورت خطی است که هیدرولیکی هستند و در دو دسته قرار خواهند گرفت. سیلندر های یک طرفه و سیلندر های دو طرفه در این دسته قرار می‌ گیرند. سیلندری که به آن ها یک طرفه می ‌گویند دارای یک جایگاه می باشد که برای ورود روغن هیدرولیک است و همه قطر این سیلندر تحت فشار نیروی هیدرولیک می باشد. جک هایی که یک طرفه هستند با اعمال نیروی خارجی باز می شوند. جک های دو طرفه همانطور که از نام آن ها مشخص است دو جایگاه ورود دارند. از طریق این دو جایگاه روغن هیدرولیک به قسمت جلویی و پشتی پیستون منتقل خواهد شد و در نتیجه جک حرکت می کند. تناژ جک، بازه نیرو هایی است که یک جک می تواند اعمال نماید و این پارامتر بر ابعاد جک تاثیر گذار است.

کاربرد جک های هیدرولیکی

جک های هیدرولیک در صنایع کاربر های مفید و زیادی دارند که شامل:
بلند کردن ماشین‌آلات سنگین، ماشینهای کمپرسور، جرثقیلها، پالایشگاهها، حفاریهای زیر زمینی، برج سازی و معماری، کلیه وسایل نقلیه و غیره از خود این وسیله بسیار ساده و مفید یا مکانیزم کار آن استفاده می‌شود.

انواع جک هیدرولیکی

مزایا و معایب جک هیدرولیک

همانطور که پیش از این نیز عنوان کردیم جک هیدرولیک قدرت بالایی دارد که همین موضوع مهم ترین نقطه قوت این قطعه محسوب می شود. از مزایای دیگر جک هیدرولیک می توان به عملکرد نرم و آرام و همچنین امکان تغییر جهت و موقعیت دهی بسیار دقیق و تنظیمات قابل کنترل آن اشاره کرد. به علاوه جک های هیدرولیکی بسیار کم صدا بوده و در هنگام استفاده از آن ها آلودگی صوتی در کمترین میزان خود قرار دارد.

ویژگی های منحصر به فرد جک­ هیدرولیکی سبب شده این جک یکی از رایج ترین ابزارآلات کمکی موجود در بازار محسوب شود. در واقع سادگی عملکرد، استفاده از سیستم های سوختی تجدیدپذیر و تمامی ویژگی­های مثبت دیگر ذکر شده این سیستم را به یکی از عناصر کلیدی و جدی در صنایع مختلف تبدیل کرده است.

البته قیمت مناسب در مقایسه با کارایی بالا، علت دیگری است که مصرف کننده را مجاب می کند تا این جک را نسبت به جک های دیگر موجود در بازار انتخاب کند.

معایب استفاده از این جک نیز مواردی بودند که پیش از این به آن ها اشاره کردیم. مواردی که عملکرد صحیح جک را دچار اختلال کرده و سبب می شود این سیستم کارایی خود را از دست دهد. به عنوان نمونه به انتها نرسیدن بازوی جک که ناشی از کم بودن روغن آن یا وجود نشتی در جک است کارایی این سیستم را کاسته و سبب می شود که تلمبه جک دچار مشکل شود.

یکی دیگر از عیوبی که سبب می شود استفاده کنندگان از جک های هیدرولیک با مشکل مواجه شوند مربوط به زمانی که اصطلاحا جک در حالت اسفنجی قرار دارد. در این حالت بالا و پایین رفتن جک به صورت نرم و یکنواخت اتفاق نمی افتد.

قطعات تشکیل دهنده جک هیدرولیک روغنی شامل دسته، پیستون، سیلندر، سوپاپ رفت و برگشت، خلاص کن و استوانه روغن است.

انواع جک هیدرولیک

انواع جک هیدرولیک همانطور که گفتیم در شرایط مختلف کاربرد دارد. این تنوع بالا در جک‌ های هیدرولیکی بدون شک یک مزیت برای آنها به شمار می‌ رود. یکی از ساده ترین دسته بندی‌ هایی که در بازار برای این محصولات استفاده می‌ کنند، دسته بندی بر اساس کاربرد است. به همین دلیل بسیاری از جک‌ ها را با نام‌ هایی مانند: “جک آسانسوری، جک جرثقیل و…” می‌ شناسند. اما وقتی به شکل اصولی به این موضوع نگاه کنیم باید گفت که جک‌ های هیدرولیک به دو نوع جک یک طرفه و دوطرفه تقسیم می شوند.

● جک هیدرولیک یک طرفه

این محصولات دارای یک مسیر ورودی روغن هستند که باعث می‌ شود در زمان کار تمام قطر جک زیر بار فشار روغن باشد و به این صورت سیلندر را به یک سمت هدایت کند. معمولا نیروی لازم برای برگشت این نمونه جک توسط فنر یا فشار ایجاد شده توسط بار تامین می شود.

● جک‌ هیدرولیک دوطرفه

این محصولات دارای ۲ ورودی برای ورود و خروج روغن هستند و همین باعث می شود که با ورود و خروج روغن شاهد این باشیم که جک به سمت جلو و عقب هدایت می شود.

یکی دیگر از فاکتورهایی که برای نوع جک را تعیین میکند، میزان نیرویی خروجی آن است. جک‌ های هیدرولیک بر اساس نیروی خروجی در زمان کار دسته بندی شده و به بازار عرضه شده و از این نظر نیز میتوان آنها را دسته بندی کرد.

جک یا سیلندر هیدرولیکی
generalsanat_vahid وب‌سایت

نظرات بسته شده است.