طرز کار جک سوسماری 3 تن رولمان صنعت

جک سوسماری 3 تن رولمان صنعت-مشخصات فنی جک سوسماری

جک خودرو یا جک سوسماری چیست؟ چگونه از آن استفاده کنیم؟

جک ماشین چیست؟ چه کار میکند؟ برای آشنایی کامل با نحوه استفاده از جک به دلیل مشکلاتی که ممکن است در وسایل نقلیه پیش بیاید این مقاله را بطور کامل مطالعه کنید!

جک ها در هر وسیله نقلیه ای نظیر اتوموبیل ها ، در عملیات هایی مانند تعویض لاستیک ها حیاتی است. پس انواع جک ها چیست، در هنگام استفاده از آنها چه مراحلی باید طی شود؟ شما می توانید تمام جزئیات در مورد این موضوع را در مقاله ما بیابید.

جک در عالم صنعت به چه معناست؟

جک ها ابزارهایی است که برای بلند کردن بارهای سنگین که با دست قابل حمل نیستند استفاده می شود. اغلب در حالت کلی انواع جک ها برای تعویض لاستیک خودرو استفاده می شود. به لطف استفاده از این محصول که با سیستم ماشینی ساده مانند اهرم و چرخ ریسندگی کار می کند، می توانید اجسام بزرگ و با حجم زیاد را از جایی که هستند به راحتی و بدون نیاز به فشار بالا بلند کنید.

علاوه بر این، می توانید شاهد استفاده از سازه های بسیار بزرگتر در شاتل ها باشید. به لطف این سیستم، مسئولین خدمات می توانند به راحتی زیر خودرو کار کنند.

کاربرد جک هیدرولیک سوسماری

انواع جک ها کدامند؟

  • جک های دستی
  • جک های هیدرولیکی
  • جک های الکتریکی

جک ها بر اساس اندازه باری که بلند می کنند و اصول کار آنها طبقه بندی می شوند. برخی از آنها به صورت دستی کار می کنند، وبرخی دیگر به صورت هیدرولیکی و الکتریکی کار می کنند. 

جک ها براساس کاربردشان به دسته های زیر تقسیم می شوند :

جک های پیچی : این نوع که به کمک لنگ استفاده می شود تا یک تن بار را حمل می کند.
جک خودرو یا سوسماری: این نسخه با سیستم میله رزوه ای می تواند بارهای تا 25 تن را بلند کند.
جک هیدرولیک: جک های هیدرولیک از فشار آب برای جابجایی بار استفاده می کنند.
جک برقی: امکان یافتن سایزهای مختلف در بازار وجود دارد. هنگام بلند کردن بار از نیروی الکتریکی استفاده می کنند. نسخه های الکتریکی تولید شده برای خودرو را می توان با وصل کردن به سوکت فندک کار کرد.

امروزه بیشتر انواع جک های هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا استفاده از آنها بسیار کاربردی است و نیاز به قدرت زیادی ندارد. علاوه بر این، می توان گفت که برقی ها نیز بسیار محبوب هستند. با این حال، چنین محصولاتی می توانند خطرناک باشند زیرا در صورت بروز مشکل در قطعات الکتریکی خودرو، کارایی ندارند.

نکته مهم در اینجا این است که محصولی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد. محصولی که شخص دیگری به راحتی از آن استفاده می کند می تواند شما را مجبور کند. به عبارت دیگر، اغراق نیست اگر بگوییم بهترین برند جک، برندی است که محصولی را تولید می کند که شما مستعد آن هستید. شما می توانید با دنبال کردن نظرات کاربران در مورد محصولات، از بین قیمت ها و مدل های مختلف جک خودرو، مورد مناسب خود را انتخاب کنید.

هر راننده باید نحوه استفاده از جک را بداند. زیرا گاهی اوقات لاستیک در جایی منفجر می شود که تنها راه حل این است که خودتان لاستیک را تعویض کنید. به همین دلیل افرادی که به طور مکرر بین شهرها تردد می کنند باید در مواقع لزوم بتوانند به راحتی از جک خودرو استفاده کنند.

مراحل تعویض چرخ خودرو

قبل از قرار دادن جک در زیر خودرو، مطمئن شوید که وسیله نقلیه در جاده ای هموار ایستاده است که سر نخورد. در صورت لزوم، وسیله نقلیه خود را با قرار دادن گیره ها در جلوی چرخ ها محکم کنید.
سپس باید مرکز ثقل وسیله نقلیه خود را پیدا کنید. زیرا اگر آن را در جای مناسب قرار ندهید، نتیجه کارآمدی نخواهید داشت. شما می توانید اطلاعات وزن خودرو را در دفترچه راهنمای مالک پیدا کنید.
پس از قرار دادن آن در محل مناسب، دسته را بچرخانید تا وسیله نقلیه در ارتفاع مورد نظر قرار گیرد.

اگر هیدرولیک یا برقی دارید، کار شما بسیار آسان است. نسخه های هیدرولیک را می توان به راحتی با کمک دسته وینچ استفاده کرد. می توانید برقی ها را با وصل کردن آنها به سوکت فندک کار کنید. با این حال، اگر وسیله نقلیه شما دارای جک دستی و قدیمی است، باید در چرخاندن آن دقت بیشتری داشته باشید

جک چگونه کار می کند؟

اصل کار جک بسیار ساده است و با منطق ماشینی ساده طراحی شده اند. در این سیستم زمانی که نقطه تکیه گاه به درستی تنظیم شده باشد و اندازه بازوی نیروی وارده به درستی انتخاب شود، می توان بارهای بزرگ را با نیروی کمی جابه جا کرد.

از طرف دیگر جک هیدرولیک با استفاده از یک اصل در فیزیک به نام اصل پاسکال تولید می شود. این انواع شامل شیرهایی هستند که مایع را در یک جهت انتقال می دهند و پیستون هایی با قطرهای مختلف. هنگامی که اهرم حرکت می کند، فشار وارد شده به یکی از پیستون ها به همراه پیستون دیگر به مایع داخل منتقل می شود و بنابراین نیروی لازم برای فشار دادن خودرو به سمت بالا را فراهم می کند.

نامه های کاربردی جک هیدرولیک
در زیر برخی از کاربردهای جک هیدرولیک آورده شده است.

بلند کردن ماشین یا هر وسیله نقلیه دیگری برای تعویض لاستیک آن
برای بلند کردن بارهای سنگین در صنایع
جرثقیل ها دارای جک های هیدرولیک برای بلند کردن بار هستند
از آنها در سکوهای بالابر استفاده می شود
آنها در تجهیزات حمل و نقل مواد استفاده می شوند
آنها در تجهیزات حرکت زمین استفاده می شوند

مزایای جک هیدرولیک
در زیر برخی از مزایای جک هیدرولیک آورده شده است.

فضای کمتری را اشغال می کند
همچنین به دلیل زنگ زدگی در رزوه پیچ کمتر دچار گیر می شوند
با بارهای سنگین بسیار موثر است
با حداقل تلاش بارها را بلند می کند
استفاده از آن راحت تر است
از جک های پیچی کمی سبک تر است
معایب جک هیدرولیک
در زیر برخی از معایب جک هیدرولیک آورده شده است.

در صورت فرسوده شدن مهر و موم روغن مستعد خرابی است، این می تواند مشکلات جدی ایجاد کند
سرعت نسبتاً پایینی دارد
روغن هیدرولیک در صورت گرم شدن بیش از حد به دلیل استفاده بیش از حد می تواند بوی نامطبوعی از خود متصاعد کند
می تواند نسبتاً سریع بیش از حد گرم شود
نشت روغن هیدرولیک می تواند باعث آلودگی خاک و آب شود
در زیر چند سوال در رابطه با جک های هیدرولیک آورده شده است

اصل جک هیدرولیک چیست؟
جک های هیدرولیک بر اساس قانون پاسکال کار می کنند.

جک سوسماری چیست ؟

همانطور که قبلا گفتیم جک ها دارای انواع مختلفی هستند که از آنها برای بلند کرد اجسام از جمله خودرو از روی زمین استفاه می شود. یکی از انواع جک ها که کاربرد گسترده ای در تعمیرگاه ها و آپاراتی ها دارد جک سوسماری است. از این ابزار در تعمیرگاه ها برای بلند کردن انواع خودرو های سبک و نیمه سنگین از سطح زمین و یا بیرون آوردن آنها از چاله استفاده می شود. انواع جک سوسماری در تقسیم بندی جک ها از نوع هیدرولیکی (روغنی) محسوب می شوند که سیلندر با فشار روغن شروع به حرکت می کند و ارتفاع آنها از ۷ سانتی متر تا یک متر متغیر است.

جک سوسماری با توجه به شکل ظاهری که دارد می تواند در هر کجای خودرو مورد استفاده قرار گیرد و این قابلیت را دارد که بتواند وزن های زیادی را نیز تحمل کند. جک های سوسماری دارای سیستم ایمنی هستند که این امکان را فراهم می کنند تا اگر وزن بیشتری به آنها وارد شد و یا اینکه جک از حالت عادی خارج شد با کمک این سیستم بتوان آن را قفل و متوقف کرد. از دیگر ویژگی های جک های سوسماری این است که این جک ها دارای ظرفیت های مختلف هستند و از هرکدام می توان در مواردی که کاربرد دارند، استفاده کرد. در ادامه و برای درک بهتر از اینکه جک سوسماری چیست به کاربرد های این مدل از جک ها می پردازیم.

اصلی ترین تفاوت جک سوسماری و روغنی

  • جکهای روغنی قادر به بلند کردن یک طرف از خودرو هستند. این در حالی است جکهای سوسماری به صورتی طراحی شده اند که می توانند کل خودرو را از سطح زمین بلند کنند.
  • جکهای سوسماری تحمل وزن های سنگین و سنگین تر از قدرت تحمل جک های خودرو را دارا می باشند.
  •  جکهای سوسماری توانایی این را دارند که در هر قسمتی از خودرو قرار بگیرد.
  • جکها، ماشین را تا فاصله کمی بلند می کنند، در صورتی که سوسماری ماشین را تا فاصله ۱ متری نیز بلند می کند.

 

کاربرد جک سوسماری چیست؟

 زمانی که صحبت از کاربرد می شود مهم است بدانیم ابزاری که قصد استفاده از آن را داریم در چه مواری کاربرد دارد و دلیل استفاده از آن چیست. با توجه به اینکه ماهیت جک بلند کردن اجسام از سطح زمین است و از آنها در مواردی استفاده می شود که نیاز به نیروی بیشتری داریم. از انواع جک سوسماری در تعمیرگاه های خودرو برای بلند کردن ماشین ، جهت تعویض لاستیک و تعمیر آن و در مواردی نیز برای تعویض روغن استفاده می شود و این جک ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند انواع خودرو ها را تا ارتفاع یک متری از سطح زمین بلند کنند.

انواع جک سوسماری

جک های سوسماری با توجه به مکانیزم، نحوه استفاده و شکل در انواع مختلفی دسته بندی می شود که هر کدام دارای قابلیت های مجزایی هستند. در یک تقسیم بندی کلی جک های سوسماری در سه نوع وجود دارند که در ادامه هر کدام از این انواع را به صورت مجزا معرفی کرده و ویژگی های هر کدام را نیز توضیح می دهیم.

جک سوسماری کورسی:

از انواع جک سوسماری است که تحمل وزن ۲ الی ۳ تن را دارد و از آن برای بلند کردن خودرو هایی استفاده می شود که ارتفاع آنها کم است و دلیل آن هم این است که این جک ها ارتفاع کمتری دارند. طول این مدل جک ها کوتاه است و در حالت خوابیده ارتفاع این جک حدودا ۷ سانتی متر می باشد. از جک سوسماری کورسی برای بلند کردن خوردو های سبک و اسپورت استفاده می شود.

جک سوسماری کورسی

جک سوسماری پایه بلند:

 از این مدل جک به این دلیل که دارای پایه های بلندی می باشد در تعمیرگاه های تعویض روغنی استفاده می شود و این قابلیت را دارند که به طور همزمان بتوان هر دو تایر خوردو و یا اصطلاحا قسمت جلویی خوردرو را از سطح زمین بلند کرد. این مدل جک به نسبت جک کورسی تحمل وزن بیشتری را دارد و از آن می توان برای بلند کردن خوردهای ۳ الی ۵ تن استفاده کرد.

از جک سوسماری پایه بلند میتوان برای بلند کردن خودرو های شاسی بلند استفاده کرد.

جک سوسماری بادی:

همانطور که از نام این جک مشخص است از فشار باد برای انتقال روغن و بلند کردن خودرو استفاده می شود. جک سوسماری بادی دارای عملکرد خوبی به نسبت دیگر مدل های جک سوسماری است. از جک بادی برای بلند کردن خودرو های سنگین و نیمه سنگین استفاده می شود و این جک ها دارای ظرفیت های ۲۲، ۳۵ و ۵۰ تُن در حالت دو مرحله ای تلسکوبی ۲۵/۵۰ تن و حالت سه مرحله ای تلسکوبی ۱۵/۲۵/۵۰ تُن هستند. مکانیزم کار در این مدل جک مانند دیگر انواع جک سوسماری است و با فشار روغن، سیلندر بالا رفته و همچنین با باز کردن شیر تخلیه به سمت پایین می آید.

در حالت تلسکوپی جکها از تعدادی سیلندر در قطر های مختلف تشکیل شده اند و با فشار روغن رو به بالا حرکت می کنند؛ در زمانی که شیر تخلیه را باز می کنیم سیلندر ها در یکدیگر فرو می روند.

اجزا تشکیل دهنده جک سوسماری

جک سوسماری مانند دیگر ابزار ها از قسمت هایی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه ای بر عهده دارند که قرار گرفتن این اجزا در کنار هم در یک بدنه یا قالب ،جک سوسماری را تشکیل می دهند و در نهایت از هماهنگی پیوسته میان این اجزاء برای بلند کردن خوردو استفاده می شود. این اجزاء که مکانیزم اصلی جک را تشکیل می دهند شامل موارد زیر هستند.

  • کاسه ( تکیه گاه )
  • سیلندر
  • پمپ روغن
  • فنر
  • چرخ
  • دسته
  • پدال

طرز کار جک سوسماری

برای استفاده از جک سوسماری ابتدا باید طرز کار با آن را بدانیم و به عبارت ساده تر باید بدانیم که جک سوسماری چگونه کار می کند.

ابتدا جک سوسماری مناسب با وزن خوردو را در زیر خودرو و یا شاسی آن قرار می دهیم و از قرار گیری آن در نقطه ایمن اطمینان حاصل می کنیم و سپس دسته را چرخانده و با فشار دادن پدال و حرکت روغن درون سیلندر جک رو به بالا حرکت می کند، پس از اینکه ارتفاع مد نظر مشخص شد جک را در حالت ثابت می گذاریم و کار خود را انجام می دهیم. برای خلاص کردن جک نیز از شیر تخلیه آن استفاده می کنیم تا جک دوباره به حالت اول باز گردد.

نکات استفاده از جک سوسماری

برای قرار دادن جک سوسماری زیرخودرو ، حتما جک خودرو باید در سطح صاف قرار بگیرد. با قرار گیری جک سوسماری هیدرولیک در سطح شیب دار امکان در رفتن خودرو از زیر جک وجود دارد. صفحه های روی جک دارای سطحی صاف هستند و یک لایه لاستیکی روی آن قرار دارد و وقتی زیر خودرو قرار می دهیم به بدنه خودرو آسیبی وارد نمی کند اما مدل هایی به صورت شیار دار هستند و معمولا برای زیر ماشین های دوبله استفاده می شود ، اگر در محل های دیگر ماشین از صفحه های شیار دار استفاده شود امکان آسیب به ورقه های خودرو وجود دارد.

از جک سوسماری برای مدت زمان زیاد بدون خرک استفاده نکنید چرا که بسیاری از خرابی های جک های سوسماری به دلیل:

  1. استفاده در محل شیب دار
  2. قرار گیری جک زیر خودرو در مدت زمان زیاد می باشد این کار سیلندر را تحت فشار قرار می دهد و باعث خرابی پمپ می شود.

برای جلوگیری از روغن ریزی جک ، جک سوسماری را به همان حالت که زیر خودرو قرار دارد داخل خودرو قرار دهید و همیشه به حالت ایستاده باشد.

تعویض روغن و تعمیر جک سوسماری

پس از مدتی کار کردن با جک سوسماری ممکن است روغن آن آلوده و یا سیلدر دچار کثیفی شده باشد و یا اینکه درپوش نیاز به تعویض داشته باشد، که باید مراحل تعویض روغن و درپوش را انجام دهیم. برای انجام این کار نیاز به وسایلی مانند کمپرسور هوا، پارچه، پیچ گوشتی، روغن هیدرولیک و همچنین انجام شش مرحله است که در ادامه دلیل استفاده از این وسایل و مراحل تعویض روغن و درپوش سیلندر جک سوسماری را شرح می دهیم:

  1. درپوش سیلندر را باز می کنیم : باز کردن درپوش ممکن است به خاطر خرابی و یا ورود گرد و خاک به داخل روغن هیدرولیک باشد و از آنجایی که درپوش در قسمت بالایی سیلندر قرار دارد ممکن است در اثر باز کردن ،مواد خارجی روی سیلندر بریزد پس نیاز است بعد از باز کردن در پوش در قدم اول روی سیلندر را تمیز کنیم.
  2. مایع هیدرولیک را خالی می کنیم: پس از اینکه در پوش را باز کردیم در این مرحله مایع را از داخل سیلندر خارج می کنیم و برای این کار از یک سطل کمک می گیریم تا مایع داخل آن ریخته شود و مطمئن شویم که در داخل سیلندر روغن وجود ندارد.
  3. داخل سیلندر را تمیز می کنیم: پس از خالی کردن مایع نوبت به آن می رسد که داخل سیلندر را تمیز کنیم و برای این کار ابتدا سطح آن را با دستمال خشک تمیز کرده و سپس با کمک کمپرسور باد داخل سیلندر از هر گونه آلودگی پاک می کنیم تا جایی که هیچ گونه کثیفی و آلودگی در داخل سیلندر باقی نماند.
  4. مایع هیدرولیک را تعویض می کنیم: پس از انجام دادن مراحل فوق دراین قسمت با کمک قیف مایع هیدرولیک تازه را به داخل سیلندر می ریزیم. نکته مهم اینکه باید توجه باشیم مقدار روغنی که داخل سیلندر قرار می دهیم مناسب با ظرفیت جک باشد.
  5. در پوش را تعویض کنیم: گاهی ممکن است بر اثر استفاده زیاد درپوش دچار خرابی شود و اگر نیاز به تعویض بود درپوش را تعویض می کنیم و از یک درپوش تازه استفاده می کنیم.
  6. جک را تست کنیم: وقتی که تمام این مراحل را به درستی انجام دادیم نوبت آن می رسد که جک را مورد آزمایش قرار دهیم و برای این کار جک را در زیر خودرو قرار می دهیم و یا به آن فشار وارد می کنیم تا مطمئن شویم که تعویض روغن به درستی انجام شده است.

جک سوسماری را کجای ماشین بزنیم؟

 اگر قصد بالا بردن دو چرخ جلوی لاستیک خودروهایی مانند پراید ، پژو و دیگر خودروهای سواری را دارید جک سوسماری را زیر وسط رام قرار دهید و برای بالا بردن چرخ های عقب خودرو جک سوسماری را زیر وسط اکسل عقب خودرو قرار دهید.

مشخصات فنی جک سوسماری ۳ تن رولمان صنعت 

  • جک سوسماری رولمان صنعت
  • دارای پمپ با ظرفیت واقعی ۳ تن
  • دارای پمپ شفت بزرگ و باکیفیت  بالا
  • دارای سوپاپ هواگیری روی پمپ برای هواگیری آسان تر
  • دارای شاسی مقاوم و قوی
  • دارای چرخ های فولادی و گردان
  • حداقل ارتفاع جک  : ۱۲ سانتی متر
  • حداکثر ارتفاع بالابرندگی  : ۴۸سانتی متر
  • طول بدنه جک : ۹۸ سانتی متر
  • طول دسته :۱۰۰ سانتی متر
  • چرخ های فولادی  چرخشی در جلو و عقب جک سوسماری
  • صفحه گردان دندانه ای (نعلبکی)
  • دارای پدال صنعتی و بزرگ
  • دارای روکش دسته جهت کارکرد راحت تر
  • ورق ضخیم با استحکام بالا
  • رنگ کوره ای و با دوام قرمز رنگ
  • ساخت ایران – تبریز
کاربرد جک سوسماری 3 تن رولمان صنعت-طرز کار جک سوسماری 3 تن

قیمت انواع جک سوسماری

قیمت انواع جک سوسماری ، بر اساس وزن جک سوسماری ، کاربرد جک سوسماری و برندشان متفاوت است . برای مثال قیمت جک سوسماری 5 تن نسبت به قیمت جک سوسماری 3 تن گران تر می باشد. فروشگاه رولمان صنعت همواره سعی دارد بهترین جک سوسماری را با مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی به مشتریان گرامی معرفی نماید.

generalsanat_vahid وب‌سایت

نظرات بسته شده است.