نحوه کار مبدل حرارتی پوسته ولوله

اولین تولید کننده مبدل حرارتی لوله و پوسته رولمان صنعت

مبدل حرارتی پوسته و لوله
مبدل حرارتی پوسته و لوله یکی از رایج ترین و کاربردی ترین روش های گرمایش و سرمایش غیرمستقیم سیالات مختلف است که بیشتر در محیط های صنعتی، پالایشگاه ها و سیستم های حرارت مرکزی استفاده می شود. 

مبدل حرارتی پوسته لوله چیست؟

مبدل حرارتی پوسته و لوله مجموعه ای از لوله های استوانه ای پوسته و عبور سیال است که هدف آن افزایش یا کاهش دمای سیال در لوله ها در صنایع مختلف مانند پالایشگاه ها، نیروگاه هاو صنایع شیمیایی است.

مبدل های حرارتی انواع مختلفی دارند که هدف همه آنها انتقال حرارت بین سیالات است که در برخی از آنها انتقال حرارت مستقیم و در برخی دیگر مانند مبدل های پوسته ای و لوله ای به صورت غیر مستقیم انجام می شود.

سازنده مبدل حرارتی لوله رولمان صنعت

مبدل حرارتی چگونه کار می کند
همانطور که گفته شد انتقال حرارت و دما در مبدل های پوسته و لوله غیر مستقیم بوده و عبور سیالات از پوسته و لوله ها باعث تغییر دما در آنها می شود. در ساختار کلی این دسته از مبدل های حرارتی پوسته یا مخزن استوانه ای وجود دارد که لوله ها به موازات مدار پوسته در آن قرار می گیرند. گروهی از سیال ها که نقش افزایش یا کاهش دما را دارند، از طریق شیر ورودی مخصوص وارد پوسته می شوند و تماس غیر مستقیم سیال ورودی به لوله های داخل مجتمع باعث انتقال حرارت می شود. در نهایت با دمای مورد نظر از شیرهای خروجی سیال خارج شده و برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

جهت عبور سیال در پوسته و لوله ها ممکن است تراز، نامناسب و یا متقاطع باشد و اختلاف دمای سیال پوسته و لوله دلیل اصلی تغییر دما است که با هزینه کم سیال را برای محیط های مختلف آماده می کند.

اجزای مبدل حرارتی
در ساخت و تولید مبدل های حرارتی پوسته ای و لوله ای، صرف نظر از محیط و هدف اصلی استفاده از آن، چندین قسمت مهم در نظر گرفته می شود که در واقع مبنایی برای فرآیند صحیح تغییر دما هستند. اجزای اصلی مبدل های حرارتی عبارتند از:

· سر جلو: ورودی مایع یا گاز به لوله های مبدل

· سر عقب: خروجی سیال از مبدل

· لوله: مجموعه ای از اجزای عبور مایع یا گاز از لوله ها

· پوسته: مخزن و پوسته مقاوم در برابر خوردگی و فشار برای عبور سیال انتقال دما

موارد ذکر شده تقسیم بندی کلی ساختار داخلی مبدل حرارتی پوسته و لوله و اجزای اصلی آن عبارتند از:

· پوسته

· لوله یا لوله

· بافل

· پایه

· نازل

· صفحه لوله

· کانال و درپوش کانال

اجزایی تشکیل دهنده مبدل های حرارتی لوله

پوسته
پوسته یکی از مهمترین اجزای مبدل حرارتی است که از فولاد کربن، برنج و فولاد ضد زنگ ساخته شده است تا مقاومت آن در برابر فشار و خوردگی افزایش یابد. برای افزایش راندمان انتقال حرارت در داخل پوسته از صفحاتی به نام بافل استفاده می شود که در واقع نوعی رسانای جریان سیال در پوسته است. برای ورود و خروج سیال به داخل پوسته از شیرها در ابتدا و انتهای آن استفاده می شود.

لوله های مبدل
سیال اصلی مورد استفاده در فرآیندهای شیمیایی و صنعتی برای رسیدن به دمای مطلوب وارد لوله های مسی یا برنجی و فولادی می شود که همگی در داخل پوسته قرار دارند. شکل و ساختار این لوله ها به نوع مبدل بستگی دارد و عموماً به صورت منحنی یا U شکل و مستقیم استفاده می شود. یکی از مهم ترین تفاوت های لوله های مبدل حرارتی پوسته ای و لوله ای، تعداد پیچ ها و جهت سیال در آنها است. به عنوان مثال، اگر هدف عبور مایع مستقیم از لوله باشد، از لوله های مستقیم و غیر منحنی استفاده می شود. برعکس، اگر هدف افزایش تماس سیال داخل لوله با سیال پوسته باشد، ماز بزرگتر خواهد بود. بر اساس تعداد پیچ و خم های لوله های داخل پوسته به اصطلاح 1 پاس، 2 پاس و … گفته می شود. یک پاس همان لوله های مستقیم است و با افزایش تعداد پاس ها، تعداد پیچ و خم های لوله افزایش می یابد.

مرکز فروش مبدل حرارتی،رولمان صنعت

انواع مبدل های حرارتی پوسته ای
طبقه بندی مبدل های حرارتی بر اساس عوامل مختلفی صورت می گیرد که یکی از مهم ترین آنها استانداردهای مبدل حرارتی پوسته و لوله می باشد. با توجه به اینکه در طراحی و تولید مبدل های پوسته و لوله از استاندارد TEMA پیروی می شود در نتیجه مبدل هایی در کلاس های مختلف و بر اساس محیط مورد نظر وجود دارد که از مهمترین آنها می توان به کلاس R,C, ب- مبدل های کلاس R بیشتر در پالایشگاه های نفت و گاز استفاده می شود و کلاس B برای پروژه ها و فرآیندهای شیمیایی تولید می شود. البته لازم به ذکر است که بر اساس این استاندارد مبدل های حرارتی در کلاس های مختلفی تولید می شوند که هر کدام دارای ویژگی های متفاوتی هستند. مبدل های حرارتی کلاس A، B، C، D، E، F، G، H و غیره از این جمله هستند.

در تقسیم بندی دیگر بر اساس هدر یا کلاهک، این نوع مبدل های حرارتی را می توان به گروه های زیر تقسیم کرد:

مبدل های ورق لوله ثابت
در این دسته از مبدل ها که در کلاس L، M و N قرار دارند، لوله های سیال بر روی صفحه ای به نام ورق لوله ثابت می شوند. مقرون به صرفه بودن و ساخت و طراحی ساده در زمان کوتاه یکی از مهم ترین ویژگی های آنهاست و در گروه 1 مبدل های پاس قرار می گیرند. به عبارت دیگر در ساخت و طراحی مبدل های حرارتی با لوله های ورق ثابت از لوله های مستقیم و غیر متصل استفاده می شود که به صورت مکانیکی تمیز می شوند و هیچ گونه نشتی در آنها وجود ندارد.

مبدل ها با لوله های U شکل
به منظور افزایش تماس سیال لوله با سیال داخل پوسته از لوله های U شکل در مبدل های حرارتی استفاده می شود که به صورت مکانیکی تمیز نمی شوند. قیمت مبدل حرارتی U شکل نسبت به مبدل های دیگر در سطح ارزان است و خرید آن کاملا مقرون به صرفه خواهد بود.

مبدل حرارتی سر شناور
مبدل حرارتی سر شناور که در کلاس های W، T، S و P هستند، انتهای مبدل به پوسته جوش داده نمی شود. در قسمت جلوی مبدل، یک ورق لوله با قطر بزرگتر به پوسته جوش داده شده است. یکی از مهم ترین ویژگی های این دسته از مبدل های حرارتی مقاومت بالای آنها در برابر انبساط حرارتی و نظافت آسان است.

فروش و خرید،مبدل حرارتی پوسته و لوله رولمان صنعت

مبدل حرارتی پوسته و لوله شستشو
عبور سیالات مختلف از مبدل ها به تدریج رسوبی روی بدن آنها بر جای می گذارد. برای این منظور لازم است به طور مرتب آنها را تمیز و شستشو دهید. شستشوی مبدل حرارتی پوسته و لوله با توجه به نوع آن و نحوه نصب لوله به روش های شیمیایی و مکانیکی انجام می شود.

مزایای مبدل حرارتی پوسته لوله
با توجه به مزایای فراوان استفاده از مبدل های حرارتی در صنعت، استفاده از آن هر روز در حال افزایش است که از مهمترین مزیت های مبدل حرارتی لوله ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

· مقاومت حرارتی بالا (بیش از 260 درجه) و فشار بالاتر از 30 بار

· قیمت ارزان و مقرون به صرفه نسبت به سایر انواع مبدل

· تنوع بالا در مدل و متریال به کار رفته در قطعات بر اساس محیط مورد استفاده

· تمیز کردن شیمیایی و مکانیکی آسان

· نشت یابی آسان لوله ها

اولین تولید کننده مبدل حرارتی لوله و پوسته رولمان صنعت

کاربرد مبدل های حرارتی
گرمایش غیرمستقیم مواد شیمیایی و سیالات در صنایع مختلف باعث شده است که استفاده از مبدل های پوسته و لوله بسیار مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر گرمایش غیرمستقیم آن، مزایایی که در بالا ذکر شد، یکی دیگر از دلایل استفاده از این گروه مبدل ها است. کاربردهای اصلی مبدل های حرارتی پوسته و لوله عبارتند از:

· نیروگاه ها و پالایشگاه های نفت و گاز

· کارخانه های مواد غذایی و دارویی

· صنایع پتروشیمی

· صنایع ذوب و تولید فلزات

· پیش گرمکن فن کویل

· برج های خنک کننده و بویلر، رادیاتور و غیره.

قیمت مبدل حرارتی
تنوع بسیار بالای مبدل ها در نحوه کار و جنس قطعات مختلف آن باعث شده تا قیمت مبدل های حرارتی پوسته و لوله بسیار متفاوت باشد. دلیل اصلی این تفاوت در جنس بدنه و لوله ها، نوع لوله های داخل پوسته، اندازه و ابعاد مبدل ها و سایر استانداردهای مورد استفاده در فرآیند ساخت و طراحی آنها می باشد. 

خرید مبدل های حرارتی
حساسیت و دقت در طراحی و تولید مبدل های حرارتی بسیار بالا بوده و عدم رعایت استانداردهای مبدل های حرارتی در آن آسیب های زیادی را به دنبال دارد. بنابراین لازم است بهترین گزینه ها برای خرید مبدل حرارتی انتخاب شود. 

generalsanat_vahid وب‌سایت

نظرات بسته شده است.