انواع کاربرد انبردست

خریدو فروش ابزار دستی

وجود یک جعبه ابزار ساده در اتومبیل، محل کار و یا حتی خانه بسیار ضروری است. جعبه ابزاری که وسایل ساده ای چون انبردست ,پیچ گوشتی ,چکش ,قیچی و … در آن وجود داشته باشد.

دراین مقاله ومقالات بعدی سعی مان بر این است که از ابزارهای ساده شروع کرده و کم کم شما را با بعضی از ابزار دستی و کارایی آن ها آشنا کنیم.

انبردست چیست؟

کاربرد انبردست امروزه در زندگی روزمره ما بسیار قابل مشاهده است. ابزاری مانند انبردست وقتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت که بخواهیم شی باریک یا کوچک را نگه داشته و بر رو آن کاری انجام دهیم و یا آن را از جایی به بیرون بکشیم. یا مثلا زمانی که بخواهیم شی را در جایی ثابت نگه داشه و بر روی آن کار انجام دهیم.
همچنین یکی از کاربردهای انبردست ها برای فرم دادن و خم کردن و یا فشردن اجسام که احتیاج به نیروی بیشتر از نیروی دست انسان دارد، است.
در کل انبر به ابزاری گفته می‌شود که به کمک آن بشود اشیا و اجسامی را که امکان نگهداری به صورت مستقیم و یا با دست را نداریم، نگه داشت.

و در تعریف کلی ابزار انبردست یک نوع ابزار است که جهت نگه داشتن، خم نمودن، بریدن سیم و کابل، چرخاندن یا خم کردن فلزات کوچک و حتی بیرون کشیدن میخ از دیوار و یا چوب یا هر شی دیگری استفاده خواهد شد.
این وسیله جزو ابزارالات دستی به شمار می‌آید.

این ابزار ساده و کلیدی مصارف بسیار زیادی داشته و جزو اولین ابزارهایی است که در کارگاه‌ها، مکانیکی‌ها، سیم کشی، لوله کشی، نجاری، جوشکاری و بسیاری از مشاغل و جاهای دیگر از آن استفاده می شود.

کاربرد انبردست

انبردست‌ها با طراحی‌های گوناگون و برای انجام کارهای گوناگون طراحی شده‌اند. این ابزارهای دستی در کارهای الکترونیکی ، لوله‌کشی ، سیم‌کشی و حتی نعل کردن اسب مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع طیف وسیعی از انبرها در خانواده‌ی انبردست‌ها جای می‌گیرند و کارهایی از جمله لخت‌کردن و بریدن انواع سیم برق تا گرفتن وسایل و بریدن و خرد کردن آنها توسط این انبر پرکاربرد انجام می‌شود.
امروزه کاربرد انبردست را در هر خانه و تعمیرگاهی در هنگام انجام کارهای تعمیراتی و یا در زمان درست کردن یک قطعه و وسیله مشاهده می‌کنیم. کاربرد اصلی انبردست همانطور که در قسمت‌های ابتدایی متن گفتیم ، در هنگامی مشخص می‌شود که ما بخواهیم اشیا و قطعات مختلف را برای انجام کارهای گوناگون نگه داریم ، یا زمانی که بخواهیم پیچ ، میخ و ابزارهای اتصال دهنده‌ی این چنینی را بیرون بکشیم باید از انبردست استفاده کنیم.
از انبردست می‌توانیم برای شکل دادن به قطعات مختلف ، بریدن ، قطع کردن ، شکل دادن انواع سیم و کابل نیز استفاده کنیم.

کاربرد انبر دستی

تاریخچه انبردست

انبردست از جمله لوازم عمومی و اختراعاتی است که نمی‌توان برای پیداش آن یک تاریخ دقیق و مشخص را تعیین کرد.
انسان‌ها از هزاران سال قبل از میلاد با انواع فلزات کار می‌کردند و لزوم کار با این فلزات استفاده از ابزارهایی نظیر انبردست بود. در گذشته‌های دور این وسیله از چوب یا برنز ساخته می‌شده است و در طی مرور زمان و پیشرفت بشریت شکل فولادی امروزی به خود گرفته است.
قدیمی‌ترین تصاویر انبردست مربوط به یونان باستان است که برای گرفتن قطعات و وسایل داغ مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

اجزای انبر دست

انبر دست با مکانیزم اهرمی که دارد، شامل سه قسمت است:

  • دسته های انبر با عایق پلاستیکی
  • یک محور اصلی که در مرکز قرار گرفته و عمل باز و بسته کردن را انجام می‌دهد
  • فک ها و یا همان سر (نوک) انبردست که برای نگه داشتن اشیا استفاده می‌شود.
  • نوک و دسته انبردست، موازی هم هستند و قابل تنظیم نیز می‌باشد تا در زمان نیاز به اندازه ی اجسام تغییر کند.

نکات حائز اهمیت در هنگام خرید انبردست :

اگر قصد خرید یک انبردست خوب و با کیفیت را دارید ، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید ؛ در هنگام خرید انبردست ، باید نکاتی را مد نظر قرار دهیم و آن‌ها را رعایت کنیم تا انبردستی که خریداری می‌نماییم با کیفیت باشد و در طولانی مدت برای ما کار کند. از جمله‌ی این نکات می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم ؛

جنس بدنه‌ی انبردست

بدنه و جنس بدنه از مهم‌ترین نکات خرید هر ابزاری اعم از دستی و برقی است. مواد و متریالی که در هنگام ساخت انبردست از آن استفاده می‌شود از جهت دوام ، طول عمر ، ضد سایش و زنگ زدگی و هم از لحاظ اینکه بتواند نیروی لازم را به قطعه‌ی مورد نظر وارد کند ، اهمیت دارد. سعی کنید انبردست‌هایی را که خریداری می‌نمایید ، از آلیاژ مقاوم و باکیفیت کروم وانادیوم ساخته شده باشند. این آلیاژ مقاومت بسیار بالایی در برابر پیچش ، سایش و هرگونه رطوبت دارا می‌باشد. انبردست‌هایی که از آلیاژ کروم وانادیوم تولید شده‌اند در طولانی مدت بدون کوچک‌ترین آسیب برای شما کار خواهند کرد.

ارگونومیک بودن انبردست

انبردست‌ها همانند سایر ابزارآلات دستی به طور مدام با دست انسان سر و کار دارند ، بنابراین باید با ساختار بدن انسان سازگاری داشته و به عبارتی ارگونومیک ساخته شده باشند. ارگونومیک بودن هر ابزاری از خستگی زودرس شما در هنگام کار جلوگیری می‌نماید.

وزن انبردست

شاید برای کسانی که سالی دو الی سه بار ممکن است از انبردست استفاده کنند و به عبارتی انبردست را برای انجام کارهای عمومی خریداری می‌نمایند ، وزن انبردست ، فاکتور مهمی به شمار نیاید ؛ اما کسانی که به صورت مداوم با این ابزار دستی کار می‌کنند ، وزن آن اهمیت بالایی برای آن‌ها دارد. جنس بدنه‌ی انبردست رابطه‌ی مستقیمی با وزن آن دارد. سعی کنید انبردست‌هایی را خریداری نمایید که از وزن مناسبی برخوردار هستند ، تا دست شما در اثر استفاده‌ی طولانی مدت آسیب نبیند.

روکش و جنس دسته‌های انبردست

روکش دسته‌ها باید از مواد با کیفیت ، استاندارد و نرم تولید شده باشد و متناسب با فرم دست انسان شکل داده شده باشد تا مانع از لغزش آن‌ در دست و آسیب رسیدن به دست شما در هنگام کار گردد.

کاربرد انبر دستی

نکاتی در مورد استفاده و نگهداری از انبردست

همانطور که گفتیم اصلی‌ترین کاربرد انبردست در محکم نگهداشتن اشیا و قطعات مختلف است. در هنگام باز کردن و بیرون کشیدن پیچ‌های گیر کرده نیز به انبردست نیاز پیدا خواهیم کرد. هرچه انبردستی که خریداری می‌نمایید دسته‌ی بلندتری داشته باشد قوی‌تر خواهد بود.
این نکته را فراموش نکنید که از انبردست به هیچ وجه برای ضربه زدن استفاده نکنید ؛ زیرا انبردست‌ها همانند چکش‌ها آلیاژهای مقاومی ندارند و در طی مرور زمان آسیب می‌بینند و دیگر کارکرد اولیه را نخواهند داشت.
بعد از هربار استفاده اگر انبردست شما روغنی شده بود ، حتما آن را با یک دستمال خشک تمیز کنید ؛ این کار به طول عمر انبردست شما می‌افزاید.

generalsanat_vahid وب‌سایت

نظرات بسته شده است.