شیرهای پنوماتیک Omal

فروش شیر پنوماتیکی Pneumatic Valves OMAL

شیر پنوماتیک چیست؟

شیر پنوماتیک یکی از مجموعه­‌هایی است که کنترل فشار، سرعت و مقدار هوایی که از طریق یک سیستم پنوماتیک حرکت می­‌کند را به عهده دارد. سیستم‌­های پنوماتیک به نیروی هوای فشرده برای انتقال قدرت وابسته‌اند و در برنامه­‌های صنعتی بی­‌شماری از ابزارهای برقی گرفته تا موتورهای دیزلی با عملکرد پنوماتیک پیدا می­­‌شود. بر اساس سایر اجزاء موجود و نوع سیستم، ممکن است یکی از انواع شیرهای پنوماتیکی در دستگاه مورد نظر به کار رود.

شیر پنوماتیک به شیری می‌گویند که در صورت اعمال نیرو، قادر است مسیر حرکت سیال را تغییر داده یا جریان آن را قطع و وصل کند. این شیرها در دو نوع دستی و برقی وجود دارند که امروزه نوع دستی آن کاربرد چندانی ندارد. همچنین عملکرد آن به دو حالت است که در حالت اول، جریان سیال توسط شیر کنترل شده اما این کنترل الزاما با هوا انجام نمی‌شود. در حالت دوم، هر نوع سیالی ممکن است تحت کنترل شیر قرار بگیرد. این نوع از کنترل توسط هوا انجام می‌شود و معمولا با عنوان شیرهای محرک پنوماتیک شناخته می‌شوند.

کاربرد شیر پنوماتیک

شیر پنوماتیک بادی توسط اعمال نیرو می تواند مسیر هوای واردشده به سیستم را تغییر دهد و یا سبب قطع و وصل آن بشود. هم چنین این تجهیزات مقدار و سرعت ورود هوای فشرده به سیستم را نیز تنظیم می کنند.

این اعمال نیرو در شیرهای پنوماتیک به چند صورت امکان پذیر است:

  • شیر پنوماتیک دستی: در نوعی از این شیرهای پنوماتیک، اعمال نیرو به کمک دست اپراتور صورت می گیرد.
  • شیر پنوماتیک برقی: در شیر پنوماتیک برقی، با اعمال جریان برق، شیر اقدام به کنترل و یا تغییر میزان نیرو می کند. جریان الکتریکی در شیر برقی پنوماتیکی، بر روی بوبین آن اثر می گذارد و سبب می شود تا خاصیت آهن ربایی پیدا کند. این خاصیت، میزان نیروی لازم جهت تغییر وضعیت را فراهم می کند. بوبین شیر برقی (selenoid) اغلب دارای رنج ولتاژی ۲۴ تا ۲۲۰ ولت است. تنوع در ولتاژ این محصولات سبب شده است تا از شیر برقی در صنایع مختلفی مانند داروسازی، خودروسازی، ساخت تجهیزات صنعتی، صنایع غذایی، عمرانی و … استفاده شود.

انواع شیر پنوماتیک برقی

شیر برقی پنوماتیکی بکی از تجهیزات مهم در صنعت هیدرولیک و پنوماتیک است که دارای انواع زیر است:

شیر پنوماتیک کنترل جهت

این نوع شیرهای پنوماتیکی گذرگاه دبی را باز و بسته می کنند و به این صورت جهت خروج را کنترل می کنند. این شیرها خود به دو نوع زیر تقسیم بندی می شوند:

  • شیرهای قطع و وصل جریان
  • شیرهای یکسوکننده جریان

این شیرها دارای ۳ بخش ورودی، پردازنده و کنترل کننده هستند.

شیر پنوماتیکی کنترل فشار

از این تجهیزات اغلب برای تنظیم میزان فشار در مخازن استفاده می شود. به کمک این نوع شیرها می توان یک فشار با میزان ثابت را در سیستم برقرار کرد.

شیر کنترل فشار به کمک یک فنر و تنظیم کننده فنر کار می کند در صورت افزایش فشار، فنر پایین تر می رود و سیال از پایین شیر خارج می شود. در صورت کاهش فشار نیز، این عمل به صورت عکس اتفاق می افتد.

شیر پنوماتیکی کنترل جریان

این نوع شیرها در مسیر عبور باد و هوا، یک نوع گلویی در یک جهت از سیستم ایجاد می کنند. این گلویی ها بسته به مکانی که قرار گرفته اند، عبور هوا را محدود می کنند و یا آن را افزایش می دهند. در نتیجه جریان کنترل و تنظیم می شود.

شیرهای برقی کنترل جریان از نظر شروع فرمان برای عمل و تحریک به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  • تحریک دستی
  • تحریک سلنوئیدی
  • تحریک مکانیکی یا بادامکی
  • تحریک پنوماتیکی یا هوایی
  • تحریک شیر پنوماتیک به روش سلنوئیدی و دستی از سایر انواع تحریک پرکاربردتر است. در شیر پنوماتیک دستی، تحریک به کمک اهرم شیر صورت می گیرد. در شیر پنوماتیک سلنوئیدی، بوبین با بازه ولتاژی متنوع، موجب تحریک شیرها می شود.

    پورت هایی که بر روی هر شیر تعبیه شده است، یک نوع درگاه ورودی و خروجی است. به عنوان مثال، پورت هایی که با نام P مشخص می شوند، ورودی شیر و پورت های B و A خروجی شیر هستند.

generalsanat_vahid وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید