بررسی تخصصی بلبرینگ و انواع بلبرینگ ها

فروش انواع بلبرینگ صنعتی

بلبرینگ چیست؟ چه کاربردی در صنعت دارد؟

بلبرینگ ها یکی از انواع تجهیزات مکانیکی هستند، که در سیستم های بسیاری استفاده می شوند و باوجود اینکه ساده بنظر میرسد ،کمک شایانی به عملکرد سیستم صنعتی می کند.قطعا شما هم استفاده از این قطعه مهم را در دستگاه های اطراف خود بسیار مشاهده کرده اید.

در این مقاله آموزشی می خواهیم به معرفی بلبرینگ ها و موارد استفاده از آن ها در صنایع بپردازیم.

تعریف بیرینگ یا بلبرینگ

تعریف بلبرینگ (بیرینگ):

 

بلبرینگ ها گونه ای از یاتاقان ها هستند ،که بار های محوری، شعاعی و یا هر دو بار محوری شعاعی را تحمل می کنند البته باید به این نکته توجه کرد که بلبرینگ ها بیشتر بار شعاعی را تحمل می کنند.

از نظر معنایی ،کلمه بال بیرینگ یا بلبرینگ از دو قسمت Ball به معنای گوی و Bearing به معنای تحمل کردن تشکیل شده است علت وجود یاتاقان و ساخت آن در تفاوت بین لغزش و غلتش است. اندازه یاتاقان ها استاندارد بوده و هر کدام برای مواردی خاص مورد استفاده قرار می گیرد که بیرینگ ها از نظر ساختمان داخلی به انواع یاتاقان های لغزشی، یاتاقان های غلتشی و یاتاقان های مگنتی ، تقسیم می شوند.

اجزای اصلی بلبرینگ کدامند؟

 

از نظر ساختار درونی بلبرینگ‌ها از قفسه، ساچمه، رینگ خارجی، رینگ داخلی و کاسه نمد فلزی تشکیل شده‌اند.

بررسی تخصصی اجزای ساختمان بلبرینگ ها

انواع بلبرینگ ها

بلبرینگ‌ها انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع کاربرد در صنعت و قابلیت تحمل بار محوری، شعاعی یا هر دو تقسیم‌بندی می‌شوند، که عبارتنداز:

  • بلبرینگ‌های شیار عمیق
  • بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای
  • بلبرینگ‌های کف گرد یک ردیف و دو ردیف
  • بلبرینگ‌های خود تنظیم
  • بلبرینگ ایگرگ که نوع تغییر شکل یافته‌ی بلبرینگ‌های شیار عمیق هستند.

بلبرینگ شیار عمیق چیست؟

بلبرینگ شیار عمیق یک شیار دایره ای شکل عمیق دارد که شعاع آن با شعاع ساچمه ها برابر است. و به دلیل ویژگی های آن و ساختمان ساده، تحمل بار محوری و شعاعی، نگهداری آسان، سرعت بالای گردش،از کاربردی ترین و پر استفاده ترین بیرینگ ها در صنایع است و می تواند در شرایط دشوار به خوبی کار کند. 

بلبرینگ شیار عمیق چیست؟

بلبرینگ تماس زاویه ای چیست؟

بلبرینگ تماس زاویه ای نیرو های محوری را فقط در یک جهت تحمل می کند. سطوح غلتش در رینگ داخلی و خارجی بلبرینگ های تماس زاویه ای نسبت به یکدیگر در جهت محور بیرینگ جابجا می شوند. درنتیجه این بیرینگ ها برای تحمل بار های ترکیبی همزمان طراحی شده اند. در بلبرینگ های یک ردیفه با تماس زاویه ای شیار ها به نحوی قرار گرفته اند که نیرو ها تحت زاویه تماس مشخصی از یک رینگ به رینگ دیگر منتقل می شود. به خاطر همین زاویه تماس، بلبرینگ ها با تماس زاویه ای یک ردیفه خیلی بهتر از بلبرینگ های شیار دار قادر به تحمل بار های محوری بالا می باشند.

بلبرینگ تماس زاویه ای چیست؟

بلبرینگ کف گرد چیست؟

بلبرینگ کف گرد دارای قابلیت تحمل بار محوری می باشد. این بلبرینگ ها به صورت یک و دو طرفه ساخته شده و جهت استفاده در سرعت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. اجزا بلبرینگ کف گرد قابلیت دمونتاژ داشته و به راحتی می توانند مونتاژ شوند. از ویژگی های بلبرینگ کف گرد می توان به دقت عملکرد و ظرفیت تحمل بار بالا اشاره نمود.

انواع بلبرینگ کف گرد

  1. بلبرینگ های کف گرد یک طرفه
  2. بلبرینگ های کف گرد یک طرفه با واشر محفظه کروی و واشر نگهدارنده
  3. بلبرینگ های کف گرد دو طرفه
بلبرینگ کف گرد چیست؟

بلبرینگ خود تنظیم چیست؟

خاصیت خود تنظیمی این نوع از انواع بلبرینگ به جهت دو ردیف ساچمه به همراه یک شیار مشترک کروی در رینگ خارجی است و این امکان را فراهم می سازد که شفت نسبت به یاتاقان دارای انحراف باشد. لذا عمده کاربری این نوع بلبرینگ در مواقعی است که عدم تطابق ممکن است در اثر اشتبا هاتی ناشی از نصب، جازدن و یا انحراف شفت صورت گیرند.

مقایسه قیمت فروش انواع بلبربنگ

بلبرینگ ایگرگ چیست؟

منظور از یاتاق بلبرینگ یا همان یاتاقان ایگرگ، این می باشد که بلبرینگ همراه با یک محفظه (Housing) که از نظر اقتصادی به صرفه و ساده می باشد و در صنعت، ماشین آلات کشاورزی، راهسازی، نساجی، تسمه نقاله، صنایع غذایی، کارتون سازی و غیره به کار می رود.

این بلبرینگ ها در دو طرف کاسه نمد دارند و سطح حلقه بیرونی آن ها قوسی شکل است، این بلبرینگ می تواند ناهمراستایی های اولیه شافت را جبران کند ولی نمی تواند حرکت محوری را داشته باشد پس باید توجه داشت که طول شافت باید کوتاه باشد.

بلبرینگ ایگرگ چیست؟
generalsanat_vahid وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید